– Kaksipyöräisten moottoroitujen ajoneuvojen määrä kasvaa, mutta uskon että niiden yleistyminen rajoittuu laitteisiin, joilla pystyy liikkumaan kaupunkialueella ovatpa ne sitten skoottereita kuten meidän C Evolutionimme tai vuonna 2017 esitelty Concept Link, BMW:n toimitusjohtaja Stephan Schaller kertoo.
– Olen vakuuttunut siitä, että vuonna 2018 näemme vakaata kasvua näiden mallien myyntimäärien kasvussa. Puhun tietenkin skoottereista enkä moottoripyöristä. Totta kai voimme asentaa akut ja sähkömoottorin pieneen pyörään tai jopa GS Adventureen, jolla voitkin jo liikkua ympäri maailmaa. Lopultakin sähkömoottoripyörän valmistaminen ei ole mikään suuri tekninen haaste. Pystyt kyllä ratkaisemaan kaikki ongelmat, mutta voitko kuvitella toimittavasti sähköä autiomaassa?
Tällä Schaller viittaa GS-sarjan pyörien suureen merkitykseen merkin myynnille. Adventure-pyörän yksi kiihotin on juuri pääsy tiettömien taipaleiden taakse. Ja siellä ei yleensä valitettavasti ole sähköä tarjolla. GS-sarja on myös Bemarin myynnin kannalta ensiarvoisen tärkeä.
– Tavoitteena on saada kaksinkertaistettua akun mahdollistama kilometrimäärä muutaman vuoden sisällä, ja autoille se on jo tapahtumassa ja työskentelemme kovasti tämän asian eteen. Kuten esimerkiksi pienentämällä ajoneuvon painoa. C-Evolution-skootteri painaa 275 kg, mutta Concept Link painaa paljon vähemmän, ja on mielenkiintoinen kompromissi kaupunkiajoon vaadittavan autonomian ja maksimisuorituskyvyn välillä.
– Concept Link tulee markkinoille kolmen vuoden sisällä, ja se tulee olemaan hyvin lähellä prototyyppiä, jonka esittelimme Lake Comolla tyyliltää, varustukseltaan ja teknisiltä apuvälineiltään, Schaller toteaa.
BMW on pohtinut myös hybridimoottoripyörän valmistamista, mutta kyse on hinnan ja ominaisuuksien suhteesta, joten se ei tällä hetkellä ole Bemarin kannalta kuuma vaihtoehto.
Lisää aiheesta Motociclismon sivuilla.