Päitsi lähestyy, ja reitti sekä aikataulu ovat selvillä. Kaksipäiväinen kilpailu jatkaa MM-osakilpailuna ja ajetaan 17.-18.3. Konsepti on samanlainen kuin viime vuonna. Kisa starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä, yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä, ja yleiskilpailun voittaja kruunataan sunnuntaina Helsingin Malmin lentokentän maalissa.
Viime vuodesta poiketen tänä vuonna on kuitenkin yksi merkittävä ero: lunta on enemmän. Siinä missä viime vuosi oli ulkomaalaisille kuskeille suhteellisen pehmeä pudotus uuteen talviolosuhteissa ajettavaan MM-osakilpailuun, niin tänä vuonna tilanne saattaa olla toinen. Suureen lumimäärään muodostuva ajoura eli spoori on monelle ulkomaalaiselle täysin uusi juttu, kuten lumi ja kylmyys ylipäätänsä.
Kansainvälisesti katsottuna Päitsin on olosuhteiltaan eksoottinen endurokilpailu, jonka kaksipäiväinen formaattikin poikkeaa suuresti muista yksipäiväisistä ja merkittävästi lyhyemmistä kisoista. Päitsin kilpailupäivät toimivat kyllä erillisinä MM-osakilpailuina, mutta jos mielii sanoa ajaneensa legendaarisen Päitsin kokonaisuudessaan, niin on selvittävä molemmat päivät kunnialla maaliin asti.
– Viime vuonna ei juuri ollut lunta, ja tämän vuoden kilpailu tulee olemaan haastavampi, myöntää kolminkertainen maailmanmestari Nambotin, joka on parhaillaan Bassetin kanssa Vierumäellä harjoittelemassa talvioloissa ajamista. Hän osallistui Päitsiin myös viime vuonna, mutta miehen peli jäi silloin yhden päivän mittaiseksi teknisen vian takia.
– Tänä vuonna tavoitteena on kisata ongelmitta, selvitä molemmista päivistä maaliin asti ja ajaa niin kovaa kuin mahdollista.
Nambotin myöntää, ettei voitto ole kenties mahdollinen, mutta ranskalaisten Vierumäen vierailun isäntänä toimiva Marko Avikainen vahvistaa, etteivät miehet ole tänne leikkimään tulleet.
– Jos keli on tällainen, ulkomaalaiset kuitenkin ajavat varmaan lähinnä toisiaan vastaan, hän pohdiskelee.
Parhaillaan Vierumäellä on lunta yli 30 senttiä, ja sitä pohjoisemmilla Päitsin pätkillä tätäkin enemmän.
Ranskalaiskaksikko saapui Suomeen sunnuntaina. Maanantaina edessä oli lainapyörien säätäminen, renkaiden vaihto sekä sopivien ajovarusteiden hankkiminen – vei tovin löytää Bassetin 47-kokoiseen jalkaan sopivat saappaat. Ajamaan kuitenkin päästiin, ja tiistaina miehet kävivät testailemassa useampaa Päitsin erikoiskoepätkää. Kilpailua edeltävä ajokielto astuu voimaan torstaina 15.2.
– Kaikki on mennyt hyvin, ja törmäsimme tänään pätkillä Aleksi Jukolaankin, Avikainen kertoo.
– Kyllähän heillä on tehtävää vielä paljon, jos nämä lumimäärät pysyy Päitsille asti. Järkevästi on ajettava, koska päivät ja pätkät ovat pitkiä. Kyllä ne kaverit osaa moottoripyörillä ajaa eli ei muuta kuin tunteja alle näissä olosuhteissa. Ilmastointiteipillä oli pojat tehnyt liukusaappaat itselleen, naureskelee Jukola.
Nambotin ja Basset kiittelevät suomalaiskuskeilta saamiaan vinkkejä ja oppeja.
– Olen oppinut tajuttoman paljon näinä Vierumäen päivinä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen Suomessa talvella, ja lumi ja kylmyys sekä ajoura luovat tosi haastavat olosuhteet, pohdiskelee Basset.
Basset myöntää, että eniten hän tykkää kilpailla omassa kotimaassaan, mutta lisää heti ranskalaisittain kohteliaana, että pitää toki myös Suomesta ja ystävällisistä suomalaisista. Saunassakin on käyty, mutta kysymys saunasta hankeen menemisestä saa miehet hiljaiseksi.
– Ehkä ensi kerralla, he mutisevat.