Pyörän suunnitellut ja rakentanut Jarmo Kelahaara ei itse päässyt paikalle työkiireiden vuoksi, mutta tämän massiivisen luomuksen Rovaniemeltä paikalle tuonut Piia Korhonen kilautti Kelahaaralle, että pääsimme jututtamaan maestroa.
– Pyörässä on haluttu tuoda esiin lappilainen alkuperä. Ei varmasti yhdestäkään toisesta pyörän keulasta löydy Pentikin suunnittelemaa Inarin hopeoitua poroa. Asettaessamme pyörää tähän näytteille keksin pyörän alustaksi punaisen maton, jonka päälle asetettiin porontaljat, Piia Korhonen kertoo.
– Olen rakentanut moottoripyöriä 30 vuotta, mutta nyt halusin rakentaa pyörän itselleni. Kun rakennettuja moottoripyöriä koskeva lakiuudistus tuli voimaan, niin tutkin tarkoin mitä se pitää sisällään. Halusin katukäyttöön soveltuvan pyörän. Hain Trafilta valmistenumeron ja annoin teknisen selvityksen. Nyt on viisi vuotta aikaa rekisteröidä pyörä käyttöön. Pyörä on täysin itsevalmisteinen, rungosta lähtien. Tykkään rakennella pyöriä, mutta samalla pyörän pitää olla erilainen, ettei kenelläkään varmasti ole toista vastaavaa. Todennäköisesti tämä on ainoa moottoripyörä Suomessa, jossa on BMW:n V8-turbomoottori. Minua viehättää tekniikka ja agressiivisen yksinkertainen ulkomuoto, kertoo Jarmo Kelahaara.
Keväällä kun äänet ja päästöt on mitattu ja todettu, että ne täyttävät säädetyt normit, niin pyörä otetaan käyttöön, toteaa Kelahaara vielä lopuksi.
ProBoost M1, tekniset tiedot
- Vuosimalli: 2017
- Moottori: BMV M60B40, 3982cc V8
- ProBoost turbosarja : 2 kpl TD05H-16G turboahdin
- MaxxECU moottoriohjaus
- Walbro 255 LPH bensiinipumppu
- Aeromotive paineen tunnistava polttoainesäädin
- Pottoainesäilion tilavuus 19 litraa
- Takapyöräveto 360hp / 521nm / 0,5bar
- Voimansiirto: Ensiöveto 3" hammashihna
- Kytkin, mekaaninen Toyota / BMW / Proboost lock-up
- Toisioveto 530 ketju
- Runko: ProBoost omavalmiste 40mm kaksoiskehto teräsputkirunko
- Jousitus: Edessä 4 kpl Hayabusa teleskooppiputket
- Takana 4 kpl lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentajat
- Renkaat: Edessä 150 / 60 - 17, vanne 3,5 x 17
- Takana 260 / 40 - 18, vanne 8 x 18
- Jarrut: Edessä Hayabusa, takana Hayabusa
- Paino: 400 kg
Aiheesta aiemmin:
The Paganista Petrol Circuksen näyttelyn paras pyörä
Lapinmatkalla koetut tekniset ongelmat osoittivat, että oikea motoristihenki elää ja voi hyvin