Suomennettuna poliisipäällikkö Anthony Banghamin viesti kertoo sitä, että mikäli käytäntöön ryhdytään, nopeusrajoituksia ei vain kerta kaikkiaan saisi sen jälkeen ylittää.
Bangham on sitä mieltä, että 10 % nopeusrajoituksen ylittämisen sallimisesta pitää luopua, ja siirtyä entistä tiukemmin käyttämään sakotusta ja ajokorttipisteiden menetystä rangaistuksena sen sijaan että kuljettajat laitetaan kursseille, joilla opetetaan kuljettajia olemaan tietoisempia nopeusrajoituksista, Morebikes kertoo.
Banghamin puheenvuoro Kansallisilla poliisipäällikköjen neuvottelupäivillä oli muutenkin tiukka. Hänen mielestään ylinopeudesta kärähtäneiden kuskien "ei saisi tulla kitisemään siitä poliiseille".
Hän totesi myös: "Vaihdetaan viestiä: olkaamme ylpeitä siitä, että ylläpidämme lakia. En halua, että ihmiset ovat yllättyneitä, vaan noloja siitä, kun heidät saadaan napattua kiinni."
"Heidän täytyy ymmärtää, että lain asettamat rajat ovat olemassa syystä. Heidän ei pitäisi tulla vinkumaan meille siitä, että ovat jääneet kiinni. Mikäli he ovat ajaneet 55 tai 54 tai 53 kilometriä tunnissa 50 alueella, niin sen ei pitäisi (rangaistuksen) olla epäreilua, sillä he ovat rikkoneet lakia."
Nykysysteemi Suomessa lienee sama kuin briteissä eli 10 % raja + 3 km/h tutkan näyttämän virheen vuoksi, ennen kuin sakkoa alkaa kuulua. Se tarkoittaisi esimerkiksi 80 km/h alueella 80 + 8 + 3 eli tämän systeemin mukaan voisi ajaa 91 km/h ennen kuin sakotettaisiin.
Suomessahan puuttumiskynnys virallisesti laskettiin kilometriin, mutta ministeri vesitti asiaa, ja jätti sen poliisin päätäntävaltaan. Toki Suomessa muutenkin viime vuosina nopeussakkosummia on nostettu valtion budjetin paikkaamiseksi.
Mitä mieltä olet? Onko tiukka nopeusvalvontapolitiikka tarpeen, vai onko nykyinen järjestelmä hyvä? Olisiko jopa syytä nostaa nopeusrajoituksia?