Harley-Davidson vyörytti esille oman sähkömoottoripyöräkonseptinsa, Project Livewiren jo vuonna 2014 ja oli tietyllä tavalla sillä isoista valmistajista reilusti edellä aikaansa. Konseptin esilletuonti oli varmasti aikanaan samalla yksi hienoimmista markkinatutkimuksista ja brändinlaajennuksista sekä markkinointikampanjoista, mitä tämän tyyppisissä asioissa on nähty.
Asia jätettiin kypsymään pari vuotta sitten, ja H-D lupasi, että sillä on viiden vuoden sisällä tuotannossa sähkömoottoripyörä. Projektin aikaistamista edesauttoi merkin myynnin hiipuminen ja se, että kovista ponnistuksista huolimatta Harrikan on ollut vaikea löytää uusia käyttäjäryhmiä asiakkaikseen.
Sähkömoottoripyörillä on oma kannattajakuntansa, jonka Milwaukeelaismerkki haluaa kiinnostuvan tuotteistaan.
– Sähköisten ajoneuvojen markkina on lapsenkengissään, ja me uskomme että se lisää kiinnostusta alaamme kohtaan globaalisti sekä traditionaalisten että epäperinteisten asiakkaitten parissa, pääjohtaja Matt Levatich totesi asiasta analyytikkotapaamisessa kertoessaan heikosti sujuneesta neljännestä vuosivartista sekä koko vuoden tienesteistä.
– Olette kuulleet meidän puhuvan Project LiveWirestä, hän lisäsi. – LiveWire on innostava ja anteeksipyytelemätön sähköinen Harley-Davidson. Yli 12 000 motoristia kertoi meille näin demoajojen aikana, joita järjestimme ympäri maailman, ja sen on aktiivinen hanke, jonka olemme valmiita tuomaan markkinoille 18 kuukauden sisällä.
Neljänneksen tulos heikkeni, valoa yössä
Moottoripyörämarkkinat näyttävät olevan kehittyvissä maissa vastatuulessa lähivuosina. Myynti on toipunut esimerkiksi Yhdysvalloissa vuoden 2008 romahduksesta, mutta ei ole palautunut entiselle tasolleen. Itse asiassa koko teollisuudenala, ei pelkästää H-D taistelee saadakseen uusia ihmisiä kiinnostumaan moottoripyöräilystä. Tämä siitä huolimatta, että valmistajat kuten Honda, Ducati ja Yamaha tuovat markkinoille pienempiä ja paremmin aloittelijoille sopivia moottoripyöriä.
Harley-Davidsonin jälleenmyyjien moottoripyörien myynti putosi vuoden neljännellä, joulukuuhun päättyvällä vuosineljänneksellä vuoden 2016 vastaavan jakson 46 610 myydystä pyörästä 42 142 kappaleeseen eli 9,6 % maailmanlaajuisesti. USA:ssa myytiin peräti 11,1 % vähemmän Harrikoita kuin vuotta aiemmin. Luvut olivat 26 077 ja 23 195 pyörää. H-D:n myynti pieneni enemmän kuin alan keskimäärin. Mp-myynti pieneni USA:ssa 6,5 %. Merkin markkinaosuus säilyi kuitenkin 50,8 prosentissa yli 600-kuutioisten luokassa.
Neljänneksen liikevaihto kasvoi 11,3 % 1,23 miljardiin dollariin viime vuoden 1,11 miljardista dollarista kiitos kasvaneiden tehdastoimitusten. Konsolidoitu nettotulos heikkeni kuitenkin 8,3 miljoonaan dollariin vuotta aiemmasta 47,2 miljoonasta dollarista. Laimennettu tuotto per osake laski viiteen dollarisenttiin vuotta aiemmasta 27 sentistä.
Tulokseen vaikuttivat mm. 29,4 miljoonan dollarin edestä takaisinkutsuista aiheutuneet menot.
Harley-Davidsonin kannalta valoisaa on se, että vaikuttaa siltä, kuin kauppiaille aiemmin kertyneet varastot olisi purettu.
Koko vuosi
Koko vuoden 2017 liikevaihto oli 5,65 miljardia dollaria edellisvuoden 6 miljardiin verrattuna. Nettotulos laski 521,8 miljoonaan 692,2 miljoonasta dollarista.
Laimennettu osakekohtainen tulos laski puolestaan 3,02 dollariin 3,83 dollarista.
Yrityksen toimittamien pyörien kappalemäärä putosi 241 948:sta pyörään edellisvuoden 262 221:stä kappaleesta. Prosenteissa toimitusten lasku oli 7,9.
Tuleva vuosi
Harley-Davidsonia ei ainakaan voi syyttää ylioptimismista, sillä se arvioi toimittamiensa pyörien määrän laskevan edelleen. Vuonna 2018 yritys uskoo toimittavansa 231 000 - 236 000 moottoripyörää.
H-D on kuitenkin tehostamassa ja optimoimassa valmistustaan ja laajentamassa myymäläverkostoaan kautta maailman. Viime vuonna avattiin kaikkiaan 57 uutta myymälää maailmanlaajuisesti.
Samalla yritys mukautuu vähenevään moottoripyörämyyntiin ja sulkee Kansas Cityssä sijaitsevan tehtaansa. Yrityksellä on tuotantolaitos myös Thaimaassa. Kansas Cityn tehtaan sulkeminen maksaa Harleylle kaikkiaan 200 miljoonaa euroa vuoteen 2019 asti.
Lisäksi Yhdysvaltain myymälöissä koulutettiin ajamaan yli 62 000 uutta moottoripyöräilijää, hanke epäilemättä jatkuu edelleen.