R. M Heinon Hiirisuontie 2:ssa sijaitsevassa Espoon myymälässä tehtiin perusteellinen remontti, ja nyt se on valmiina palvelemaan.
– Liike on toinen H-D:n standardien mukaan sisustettu myymälä Suomessa, kertoo Suomen ja Norjan verkostopäällikkö Mikko Summa. – Seinäjoella oli se ensimmäinen ja Tampereelle on tulossa kolmas.
Summa on tyytyväinen siihen, että pääkaupunkiseudulle tuli kolmen vuoden paussin jälkeen Harley-Davidson-myymälä.
– Tämä on hieno asia. Uskon, että uusi myymälä saa Harley-Davidson-myynnin nousemaan alueella. Kun täällä ei ole aikoihin ollut Harrikka-myymälää, niin sille on selvästi olemassa sosiaalinen tilaus, Summa uskoo.
H-D Helsinki on täyden palvelun talo, jonka valikoimaan kuuluu merkkipyörien lisäksi ajo- ja lisävarusteita, varaosia sekä Harley-Davidsonin Motorclothes-malliston vaatteita. Repertuaarista löytyvät myös muiden merkkien huolto- ja korjaamopalvelut, rahoituspalvelut ja -tuotteet sekä moottoripyörien kustomointipalvelu.
Kysymykseen siitä, onko H-D:n valtakunnallinen myymäläverkosto jo valmis, Summa toteaa, "ei voi sanoa, että verkosto olisi koskaan valmis".
Yhteisöllisyys myönteinen yllätys
R.M. Heinolla on pitkä kokemus moottoripyörien jälleenmyynnistä Suomessa, sillä se aloitti jo vuonna 1989 Tampereella ja laajensi Espooseen vuonna 2006. Neuvotteluja kumppanuudesta käytiin useita kuukausia, ja sitova sopimus osapuolten välillä allekirjoitettiin marraskuussa 2017.
Kysyimme toimitusjohtaja Raine Heinolta, miten prosessi Harley-Davidsonin viralliseksi jälleenmyyjäksi eteni, ja mitä mietteitä matkalla tuli vastaan.
– Tämä kaikki on tapahtunut hyvässä yhteishengessä, ja se on ollut tosi opettavainen prosessi, Raine Heino toteaa.
– Se mikä on ollut todella mielenkiintoista on, että Harley-Davidsonin myynnin väli on erittäin positiivista, ja merkkiin liittyvä yhteisöllisyys on erittäin vahvaa. Kaikki tuntevat toisensa ja ovat kavereita keskenään. Viimeisen kuukauden aikana on päästy reissussa tilaamaan vaatteita, näkyy, miten paljon kaikkea tähän liittyy. Hienoja ja laadukkaita tavaroita ja oheistuotteita.
– Mp-18-messuilla Harrikka tulee näkemään hyvin, samoin RM Heino on siellä Harrikan viereisellä osastolla. Meillä on siellä mukana jokunen varusteltu pyörä, Heino kertoo.
Sijainnilla on puolensa
Pääkaupunkiseudun moottoripyöräkaupassa on sikäli erikoinen tilanne, että itse Helsingin kaupungin alueella ei ole yhtään prätkäliikettä nyt, kun Ducati Helsinki lopetti toimintansa, mistä tämä kertoo?
– Kyllä se kertoo siitä, että pääkaupunkiseudun prätkäkauppa sijaitsee Kehä Kolmosella, Tuusulassa, Kauniaisissa ja tässä, Raino Heino pohtii. – Siihen on mielestäni selvät syytkin. Ensimmäisenä tulee mieleen pysäköintitilat, joita on vaikea järjestää Helsingissä. Samoin jos on ostamassa moottoripyörää eikä ole ajokokemusta? Missä olisi siellä helppo paikka kokeilla ajamista?
– Moottoripyöräliikkeen pito on toimintaa, joka ei oikein sovellu Helsinkiin, koska tilat ovat kalliita ja koeajomahdollisuutta on oikeasti vaikea järjestää. Täältä se on paljon helpompaa, ja tänne on helppo tulla, sillä julkisen liikenteen päätepysäkki on tuossa aivan vieressä. Samoin täällä on erittäin hyvät koeajomahdollisuudet. Vakiolenkki, mitä asiakkaille ehdottelemme on Lahnus-Klaukkala-Motari ja Vihdintietä takaisin. Joka risteyksessä pääsee kääntymään oikealle, mikä helpottaa ajamista mahdollisesti oudoilla teillä ja oudolla pyörällä.
Moottoripyörämyynti nousuun?
Moottoripyörämyynnin lamasta on puhuttu paljon. Myynti on laskenut jo kymmenen vuoden ajan, mikä neuvoksi, miten saadaan väki taas innostumaan moottoripyöräilystä?
– Yksi avainasioita on nuorten moottoripyöräkortin hankkimisen helpottaminen. Tällä hetkellä se on turhan moniportaista ja sisältää liikaa teoriaopetusta. Toivotaan, että siihen tulisi nyt tieliikennelainsäädännön muutoksen yhteydessä helpotusta.
Nyt avajaisissa tuntuu ainakin, että väkeä on liikkeellä hyvin, toivotaan, että tilanne jatkuu keväämmälläkin.
Miten ala on muuttunut
Olet pitkään ollut mukana kuvioissa, miten ala on näinä vuosina muuttunut?
– Mp-myymälöitten tuotevalikoima on monipuolistunut. Meidän myynnistä esimerkiksi Tampereella vesijettien määrä on merkittävä. Lisäksi myymme mönkijöitä, joiden osuus liikevaihdosta on suuri. Osa perinteisistä mp-liikkeistä on ryhtynyt myymään esimerkiksi veneitä ja pienkoneita.
Se mikä on ollut viime vuosina selkeä muutostrendi on, että myymälöiden lattialiikenne on vähentynyt. Aiemmin esimerkiksi käytetyt pyörät haettiin Keltaisesta pörssistä tai mp-lehtien vaihtopyöräilmoituksista, nyt ihmiset ovat oppineet siihen, että kaikki haettava löytyy netistä.
Prätkäpuolen myynnissä ovat nykyään rahoitusjärjestelmät jo hyvässä kunnossa, ja sillä on tietysti myönteistä vaikutusta kaupankäyntiin. Rahoituspuoli on ollut toimiva jo pitkään, joten se ei ole este kaupalle.
Yleinen tilanne vain on viime vuosina muuttunut. Silloin kun oli moottoripyöräkaupan kuumat vuodet, niin nuori sai, kun oli vuoden ollut töissä, jo helposti rahoitusta pyörän hankintaan.
Henkilökohtainen palvelu parasta
Raine Heino uskoo edelleen henkilökohtaisen kontaktin merkitykseen myös moottoripyöräkaupassa.
– Jos asiakas haluaa hyvää palvelua, niin mikä on oikea tapa toimia? Henkilökohtainen kontakti. Ja jos haluaa erityisen hyvää palvelua moottoripyöräkaupassa, niin nyt kannattaa olla liikkeellä. Kun huhti-toukokuussa on hyvät ajokelit, niin meillä on aina kiire. Tällä hetkellä saa parempaa palvelua joka liikeessä kuin sesongin aikana, Heino vinkkaa.
– Tottakai tärkein ajatus on se, että asiakasta pitää pystyä palvelemaan hyvin oli kysymys sitten sähköpostitse tapahtuvasta yhteydenotosta, puhelinsoitosta tai henkilökohtaisesta käynnistä. Mukavinta kaupankäynti kuitenkin minusta on, kun juodaan rauhassa kahvit ja tutustutaan liikkeissä tuotteisiin.
– Ja sähköpostitiedusteluista puheen ollen, meillä on tavoitteena reagoida saman päivänä aikana meille tulleihin sähköposteihin.
Palataanko vielä tähän kysymykseen siitä, miten saamme lisää uusia motoristeja?
– Ajo-oikeuden pitäisi olla kohtalaisen halvalla plus helposti saatavilla. Samoin prätkäveron voisi poistaa, olisi mielenkiintoista nähdä, mikä vaikutus sillä voisi olla?
– Nyt on tarpeen keksiä aivan uusia juttuja, jotka synnyttäisivät uusia motoristeja. Tosin samalla käydään kovaa kisaa ihmisten vapaa-ajasta. Älypuhelin on yksi kilpakumppani, eivätkä kaikki nuoret enää ole kiinnostuneita edes autoista. Toivotaan tähän helpotusta erilaisista rahoitus- tai kimppahankintaratkaisuista.
Edellisen kerran Harley-Davidsonilla oli jälleenmyyntiliike pääkaupunkiseudulla yli kolme vuotta sitten. Harley-Davidson of Helsinki sulki ovensa syyskuussa 2014.
Harley-Davidsonin jälleenmyyjäksi ryhtymisen myötä R.M. Heino Espoo rekrytoi keväällä lisää henkilöstöä sekä myyntiin että huoltoon.
H-D Helsingin aloitettua toimintansa Harley-Davidsonin jakeluverkostossa toimii viisi jälleenmyyjää ja yksi valtuutettu huoltopiste. Harley-Davidsonin muut jälleenmyyntiliikkeet palvelevat Tampereella, Turussa, Seinäjoella ja Oulussa.