Oscar Nilssonin nostama syyte koskee tapahtumia 7. joulukuuta. Hän kertoo ajaneensa Cruise Automationin autonomiseen ajoon kykenevän Chevrolet Boltin takana. Auton kuljettajan paikalla istui joku, jolla ei kuitenkaan ollut kädet ohjauspyörällä.
Kun auto alkoi siirtyä vasemmalle kaistalle, niin se palasikin arvaamattomasti oikealle kaistalle ja törmäsi Nilssonin kanssa. Mies kertoo, että törmäys aiheutti loukkaantumisen, jonka vuoksi hän on joutunut ottamaan sairaslomaa työstään.
Mutta GM:n Kalifornian liikennevirastolle toimittama selvitys on ristiriidassa Nilssonin väitteiden kanssa. Autonvalmistaja kertoi, että autonomisessa, itsestään ajavassa moodissa operoivat Chevy Bolt lopetti aikomansa kaistanvaihdon keskikaistalta vasemmalle kaistalle, koska vasemmalla kaistalla ollut ajoneuvo kiihdytti, ja auto oli päätellyt, että välimatka kaistanvaihtoon oli liian pieni.
Kun Bolt yritti palata keskimmäiselle kaistalle uudelleen, niin Nilsson kaatui yrittäessään ajaa kaistojen välissä. Boltille aiheutui puolestaan pitkä naarmu oikeaan kylkeen.
GM:n näkemyksen mukaan motoristi ajoi Boltin kaistalle ennen kuin oli turvallista tehdä niin. Nilsson myös ajoi liikenteen keskiarvoa nopeammin.
Vaikka splittaus eli kaistojen välissä ajo on sallittua Kaliforniassa, poliisi oli, kuten aiemmin olemme uutisoineet, päättänyt, että motoristi oli syyllinen, koska "oli yrittänyt ohittaa toisen ajoneuvon oikealta olosuhteissa, jotka eivät sallineet sen tapahtua turvallisesti".
Uutinen GM:lle jätetystä haasteesta tuli vain muutamia päivä sen jälkeen kun autojätti kertoi tuovansa Tason 5 autonomisen ajoon kykenevän auton markkinoille 2019. Siihen ei edes tule ohjauspyörää tai polkimia, kertoo Verge.
Eräs päähuolenaiheista varhaisten itsestään ajavien autojen osalta on muiden tielläliikkujien turvallisuus.
Aiheesta lisää: Autonomisesti ajava auto kolaroi motoristin kanssa, joka hämmentävästi todettiin syylliseksi