– Vuoden 2017 myyntiluvut todistavat jälleen kerran, että moottoripyörästrategiamme toimii. Ja meillä on suuria asioita suunniteltuna tuleville vuosille. Jatkamme mallistoamme premium-segmentissä. Laajennamme mallivalikoikaamme emotionaalisilla ja innovatiivisilla uusilla tuotteilla myös vuonna 2018. Keskikoon GS-mallit ovat jo tulossa ja muita hienoja malleja niinikään, totesi BMW Motorradin pääjohtaja Stephan Schaller.
BMW Motorrad myi vuonna 2017 164,153 moottoripyörää ja maksiskootteria. Siinä oli 13,2 % kasvu vuotta aiempaan 145 032:een verrattuna.
Kasvu vahvaa Euroopassa ja Aasiassa
Vahvinta kasvu oli Euroopassa. Ranska oli suurimpana moottorina, (16,607 kpl / +24.3 %), Italia (14,430 kpl / +17.3 %), Espanja (11,193 kpl / +17.6 %) ja UK / Irlanti (9,550 kpl / +8.7 %). Kaikkiaan BMW toimitti Europpaan Saksa mukaan luettuna 15 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Aasian markkinoilla kasvu nojaa vahvimmin Kiinaan ja Japanin. Intiassa BMW Groupin omat myymälät ovat aloittaneet myös moottoripyörien myynnin.
Saksa on kotimarkkinana BMW:n suurin yksittäinen markkina, sinne upposi viime vuonna 26 664 moottoripyörää. Kasvua luvussa oli 7,1 %.
GS-mallit kasvattavat suosiotaan
Ensi kertaa BMW Motorradin historiassa R 1200 GS ja GS Adventure -matkaenduromalleja valmistettiin yli 50 000 kappaletta. Myös vahvan R-sarja myynti kasvoi entisestään kiitos uusien "Pure"-, "Racer"- ja "Urban G/S" -mallien bokserimoottoristen twinien segmentti kasvoi 9,6 % 86 090 pyörään.
Sportti-orientoinutunut S-sarja myi yhteensä kaikkiaan 21 752 S 1000 RR Supersportia, S 1000 R Power Roadsteria ja S 1000 XR Adventurea. Näiden kolmen mallin osuus kokonaismyynnistä oli 13,3%
Vuonna 2017 esiteltyjä G 310 R- ja G310 GS -malleja merkki sai toimitettua asiakkailleen kaikkiaan 11 595 kappaletta vuoden loppuun mennessä. Pienikokoiset mallit eivät ole suosittuja vain kasvumarkkinoilla kuten Etelä-Amerikassa ja Aasiassa, vaan myös Euroopassa. missä aloittelevat ja uudelleen moottoripyöräilyn pariin tulevat ovat ottaneet mallin omakseen.