Käytännössä suurin offensiivi lienee noin 400 000 tiekilometrin nopeusrajoitusten laskeminen 90 kilometristä tunnista 80 kilometriin tunnissa. Sen pitäisi säästää noin 350-400 henkilöä vuodessa. Muutos toteutetaan heinäkuun 1. päivästä lähtien kaksisuuntaisilla teillä, joilla ei ole fyyistä estettä ajolinjojen välissä.
Uuden nopeusrajoituksen vaikutus arvioidaan 2020, ja mikäli ne eivät tuo haluttua tulosta, asiaan reagoidaan.
Ranskan tieliikennekuolleisuus on EU-maiden joukossa keskivertoa korkeampi. Paremmin tilastoissa selviävät esimerkiksi Malta, Ruotsi, Englanti, Hollanti, Tanska, Irlanti, Espanja, Saksa, Suomi, Slovakia ja Viro.
Kortti välittömästi hyllylle?
Jokaisen kuljettajan, jolta löydetään liikaa alkoholia verestä toisen kerran, auto takavarikoidaan. He saavat autonsa takaisin vain, jos he menevät lääketieteelliseen seurantaan ja heidän autoonsa asennetaan alkolukko.
Ja samalla tavalla jokaiselta kuljettajalta, joka ajaa huumeissa tai jolla on yli 0,8 grammaa alkoholia veressä, takavarikoidaan ajoneuvo seitsemäksi päiväksi.
Lisäksi poliiseille tulee oikeus takavarikoida kuljettajan ajokortti välittömästi paikan päällä, mikäli tämä käyttää ajon aikana matkapuhelinta, ja mikäli tältä jää esimerkiksi vilkun käyttö tekemättä sen vuoksi, kertoo Le Monde.
Matkapuhelimen käyttö on selvä riski ajon aikana. Mitä mieltä olet ranskalaisten rangaistuspolitiikasta?