Yhdysvalloissa H-D yrittää nostattaa näiden ryhmien kiinnostusta moottoripyöräilyyn ajotaitokurssien avulla. Samaahan Suomessakin on pienemmässä mittakaavassa kokeiltu mm. MP-messujen ja viime kesänä järjestetyn suuren MP-koejopäivän yhteydessä kaikkien maahantuotujen merkkien toimesta, jolloin kortittomatki pääsevät kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa moottoripyörällä. Milwaukeelaisvalmistajan toiminta on vain mittakaavassaan omaa luokkaansa.
Harley-Davidson kouluttaa uusia kuljettajia "Riding Academyn" nimissä. Tavoitteena on yksinkertaisesti nostaa yleistä kiinnostusta moottoripyöräilyä kohtaan. Turvallisen ajon koulutusta annetaan 245:ssä yhdysvaltalalaisen Harrikka-diilerin toimesta, ja se on suunnattu erityisesti naisille ja millenniaaleille.
Naiskuljettajien osuus moottoripyöräilijöistä on USA:ssa noin 14 %, suurin piirtein samaa luokkaa kuin meilläkin. Google Analyticsin mukaan esimerkiksi Motouutisten lukijakunnasta noin 15 % on naisia, vuoden 2016 lukijatutkimukseemme osallistuneista 12,8 % oli naispuolisia.
Harley aloitti kuljettaja-akatemiansa vuonna 2000 noin 50 paikkakunnalla, nyt koulutusta antavien dealereiden määrä on noussut 245:een. Akatemia tarjoaa 3-4-päiväisiä ajokoulutuksia.
Moottoripyöräteollisuuden omien tietojen mukaan moottoripyöränomistajien keski-ikä nousi USA:ssa vuoden 1990 32:sta ikävuodesta 47:ään. Lähemmäs puolet kuskeista on yli viisikymppisiä, eli 46 prosenttia ja noin 10 % 30-34-vuotiaita.
"Jos äiti ajaa, lapsetkin ajavat"
Harleyn dealereiden järjestämät kurssit ovat maksullisia, hinnaltaan noin 300 dollaria, ja niissä opiskellaan sekä teoriaa että käytännön ajamista. Yksi koulutuksen tavoitteista on saada ihmiset tuntemaan olonsa mukavaksi, turvalliseksi ja luottavaiseksi moottoripyörän selässä. Monet, joilla ei ole kokemusta moottoripyöristä, tuntuvat pelkäävän niitä sekä erityisesti ajatusta niillä ajamisesta, Press Heraldin artikkelissa todetaan.
Aiemmin viime keväänä H-D lupasi opettaa ilmaiseksi kokonaisen kaupungin väestön ajamaan moottoripyörillä. Kyseessä oli Ryder-niminen pohjoisdakotalainen pikkukaupunki, jossa on 84 asukasta. Projekti saatiin myöhemmin syksyllä päätökseen, ja se oli menestys, sillä peräti 15-20 % kaupungin asukkaista oli mp-korttiin johtaneen koulutuksen jälkeen hankkinut Harrikan.
Harleyn erityisongelmana tuntuu olevan myös se, että nuoret hankkivat pyöränsä käytettyinä, joten vaikka kauppa käykin, se ei kohdistu uusiin pyöriin. Sama ilmiöhän vaikuttaa Suomessakin: pyöriä myydään hyvin, mutta uusien kauppa käy nihkeästi ainakin toistaiseksi. Meillä ongelmana on koko lajin osalta myös uusien pyörien hinta, jota nostaa raskas verotus.
Yksi isoista oivalluksista on lisätä naismotoristien määrää. Paitsi että naiset itsessään ovat iso ryhmä, alan teollisuus on todennut, että "mikäli äiti ajaa moottoripyörällä, myös lapset ajavat".
Yksi asia, mikä varmasti meilläkin pätee on se, että aiemmin moottoripyörät kuuluivat tiiviisti elämään. Jokaisella oli lähipiirissään joku sukulainen tai naapuri, joka ajoi moottoripyörällä, mutta sellaista ei ole enää, joten kiinnostuksen heräämiseen ei ole niin paljoa tarjolla luonnollisia virikkeitä.
Aiheesta aiemmin:
Mp-teollisuus aallonharjalla: jännittävä huipputuote, miksi myynti vähenee?