Tapahtuneesta raportoitiin Kalifornian liikenneviraston sivustolla. Cruise Automationin autonomiseen ajoon kykenevä Chevrolet Bolt EV ajoi San Franciscossa autonomisen ajon moodissa kun se alkoi vaihtaa kaistaa keskimmäiseltä kolmesta rinnakkaisesta kaistasta vasemmalle. Sen välimatka muihin autoihin alkoi pienetä, joten se vaihtoi takaisin alkuperäiselle kaistalle. Samaan aikaan moottoripyörä oli splittaamassa eli ajamassa keskimmäisen ja vasemman kaistan välissä, törmäsi Boltiin ja kaatui.
Bolt EV ajoi noin 12 mailin tuntinopeutta (19 km/h) ja vuosimallin 1996 Honda S90:llä matkassa ollut motoristi noin 17 mph (27 km/h). Motoristi nousi ylös, talutti pyöränsä kadun reunaan ja kuljettajat vaihtoivat puhelinnumeroja sekä soittivat poliisin paikalle. Motoristi vietiin sairaalaan olkapään kivun vuoksi. Autoon tuli skraabu oikeaan kylkeen.
Vaikka splittaus eli kaistojen välissä ajo on sallittua Kaliforniassa, poliisi oli päättänyt, että motoristi oli syyllinen, koska "oli yrittänyt ohittaa toisen ajoneuvon oikealta olosuhteissa, jotka eivät sallineet sen tapahtua turvallisesti".
– Cruisella testaamme itsestäänajavia autoja haastavissa ja arvaamattomissa ympäristöissä siksi, että niin tekemällä saamme parempaa, turvallisempaa AV-teknologiaa teille pikemmin, totesi General Motorsin edustaja sähköpostissa CNETille. –Tässä tapauksessa motoristi tuli kaistallemme ennenkuin oli turvallista tehdä niin.
Yksi päähuolenaiheista näitten varhaisten itsestään ajavien autojen osalta on turvallisuus. Erityisesti muitten tielläliikkujien turvallisuus. Vaikka näissä yleensä onkin mukana ihminen ratin takana valmiina nappaamaan ratin, jos auton ajotietokoneet hämmentyvät tai sekaantuvat, mutta asia ei ole niin yksinkertainen.
Aiheesta aiemmin:
Teslan autopilotti ei havaitse moottoripyöräilijää - jo yksi päälleajo tiedossa
Tämän itsestään ajavan moottoripyörän kyydissä matkustajat voivat rauhassa tutustua toisiinsa