Honda aivan samoin kuin kaikki muutkin moottoripyörävalmistajat tietävät, että on turha houkutella nuoria motoristeja isoilla huippumalleilla. Nuorisolla ei välttämättä ole varaa niihin, ja se ajokortin luokkakaan ei riitä.
Että saisi houkuteltua uusia harrastajia merkin pariin, pitää olla tarjottavaa vähän joka genressä. Tästä kertoo sekin, että BMW on ensi kertaa aloittanut "vajaakokoisten" ja vain yksisylinteristen 310-kuutoisten pyörien valmistuksen.
Mutta jos kuskilla on A2-kortti, ja hinkua adventure-pyörän perään, Hondalta puuttuu tällä hetkellä todellinen vaihtoehto. Optioina ovat NC750X ja NC800X, mutta ne eivät ole todellisia ratkaisuja seikkailupyörännälkään, eikä siihen oikein riitä Hondan tuore seikkailuskootterikaan XAdv.
Tosin sekä NC750X että XAdv käyttävät samaa 750-kuutioista rinnakkaisylinteristä twiniä, joten se saattaisi hyvin toimia uutuuden voimanlähteenä. Toisaalta mahdollista on sekin, että tulevan pyörän moottori on vain 650-kuutioinen, kuten alkuperäisessä Africa Twinissä.
Kenji Morita, Africa Twin -tiimin projektijohtaja on kertonut, että tulossa on pienempi malli herättämään nuorempien kuljettajien kiinnostuksen. Morita puhui nimenomaan "puolen välin" mallista, joten kyseessä voisi olla jopa 500-kuutioinen versio.
750-kuutioinen Africa Twin toisi Hondan kisaan BMW:n F850GS:n ja Triumph Tigerin 800-kuutioisen version sekä KTM 790 Adventuren ja joskus tulevaisuudessa myös Yamaha Ténéré 700:n kanssa.
Morita kertoi, että Honda ei juuri nyt työskentele pienemmän Africa Twinin parissa, mutta totesi, että tulevaisuudessa sellainen kuuluu mallivalikoimaan, kerrotaan Autocar Indiassa.
Niin, ja seuraavaksi herää tietenkin kysymys myös isommasta ja tehokkaammasta Africa Twinistä, esimerkiksi 1200-kuutioisesta, joka kykenisi kilpailemaan Bemarin, KTM:n ja Triumphin sekä tietenkin Ducatin kanssa myös tehoissa.
Aiheesta aiemmin:
Koeajo: 3500 km Honda CRF1000L Africa Twinillä - vielä mainettaan parempi