Kyse on kolmipyöräisestä sähköisestä kevytajoneuvosta, joka osuu L5e-luokkaan. Sen takana on EU:n Horizon 2020 -tutkimusohjelman rahoittama Efficient Urban LIght Vehicle” (EU-LIVE) -tutkimushanke, jolla halutaan saada kaupunkiliikenteeseen enemmän tilaa ihmisille ja autoille. Samalla 12 yrityksen konsortio etsii ympäristölle ystävällisiä ajoneuvokonsepteja, jotka säästävät resursseja, vähentävät melua ja ilmansaasteita.
L-kategorian laitteet tarjoavat jo nyt mielenkiintoisia ratkaisuja, mutta ne eivät toistaiseksi ole kovin kiinnostavia korkean hintansa vuoksi.
EU-LIVE-konsortioon kuuluu 12 valmistajaa kuudesta eri maasta, ja PSA Group on niistä ainoa autonvalmistaja. Hankkeeseen on myönnetty 6,7 miljoonan euron rahoitus EU:lta.
Sähköisen kevytajoneuvon arkkitehtuuri on samanlainen kuin kolmipyörän. Se asettuu nelipyöräisten ja kaksipyöräisten väliin, ja sillä pystyy kaupunkiajossa etenemään nollapäästömoodilla. Laitteessa on hybridivoimanlähde: kaksi sähköistä napamoottoria takapyörissä ja bensiinikäyttöinen moottori.
Ajoneuvoa voidaan käyttää kaikilla teillä ja se tarjoaa runsaasti etuja:
- Vaikka sitä voidaan käyttää sekä moottoriteillä että kaupungin kaduilla, sitä voi ajaa tavallisella auton ajokortilla
- Kallistusmekanismi tarjoaa ylivertaista käsiteltävyyttä ja tekee ajoneuvosta yhtä helpon ajettavan kuin kolmipyöräinen skootteri. PSA Groupilla on kallistuksen ja muuhun ohjausjärjestelmään haettuna useita patentteja. Järjestelmä hyödyntää hydraulisia komponentteja sekä hydropenumaattista jousitusta.
- Laitteen päästöt ovat nolla aina 70 km/h nopeuteen asti, kun se käyttää kahta takapyöriin sijoitettua moottoria. Niiden kehitystyön takana ovat Elaphe ja Brembo. 48 voltin akku latautuu jarrutusten aikana, järjestelmän on suunnitellut Samsung SDI. Kun ajetaan kaupunkien välisillä teillä 70-130 km/h nopeuksilla, voima tulee Peugeotin 31-kilowattisesta skootterin yksisylinterisestä bensiinikäyttöisestä moottorista. Kevytajoneuvon kokonaisajomatka on 300 km ja sen huippunopeus 130 km/h.
– Ajoneuvon pieni koko (2,4 x 0,85 m) sekä ylöskiertyvät ovet mahdollistavat pienen pysäköintitilan ja vapauttavat tilaa teillä.
– Suljettu, lämmin ohjaamo, turvavyöt ja airbag tekevät kypärästä ja suojaavista ajovarusteista tarpeettomat.
Yksi konsortion tavoitteista on kehittää voimalinja, jota voidaan hyödyntää useissa erilaisissa L-kategorian ajoneuvoissa. Tällöin saavutettaisiin suurten valmistusmäärien tuomat taloudelliset edut.
Hankkeen tiedotteessa ei kerrota, milloin ajoneuvo mahdollisesti voisi olla tuotannossa. Suunnitelma kuitenkin osoittaa sen, että kaupunkiliikenteen ongelmat, kuten ruuhkaisuus ja ilmansaasteet sekä ajoneuvojen sähköistäminen ovat vahvasti pinnalla. Uudentyyppisten ajoneuvojen tulo kaupunkiliikenteeseen muuttanee sitä voimakkaasti seuraavan 10 vuoden aikana.
Jos vaihtoehtona ovat umpikoriset kaksi- tai kolmipyörät, niin miten käy varsinaisen moottoripyöräilyn?