Pyörä on kreikkalaisen vuonna 2002 perustetun suodatinvalmistaja DNA Filtersin omistajien käsialaa. Isä ja yrityksen pääjohtaja Dino Nikolaidis ja poika Marios, joka toimii yrityksen suunnitteluinsinöörinä saivat idean rakentaa oma café racer vuoden 2016 EICMA-näyttelyn aikaan.

DCR-017 on alkujaan KTM RC8R superbike, joka ostettiin viime joulukuussa ja purettiin osiin. Sen jälkeen kun kaikki epäolennainen oli poistettu pyörästä, trellisrunko pulverimaalattiiin mustaksi ja metalliosat hiekkapuhallettiin.

Ilmansuodin kuin karamelli.

Ilmansuodin kuin karamelli.

DCR:n ulkonäköä muovaavat vahvasti polttoainetankki sekä sen keskellä näkyvä ilmansuodin ja pyörän takaosa sekä apurunko. Kun valmistuksessa käytetyt tuotantotilat olivat täynnään CNC-työstöön sopivia koneita ja perheellä on laaja kokemus 3D CAD-designista, niin he päättivät työstää näkyvimmät ovat kalliista ja vaikeasti saatavilla olevasta lentokonelaadun alumiinista.

DCR-017.

Polttoainetankin valmistetaminen 146-kiloisesta 5083 H112 valualumiinikappaleesta vaati 400 tuntia CNC-koneistusta. Lopputuloksena tankki muistuttaa 1970-luvun 2-tahtikisapyörien tankkeja. Sen tilavuus on 11 litraa, ja se painaa 3,6 kg. Tankin seinämät ovat vain 2 mm paksut.

Tankki päällystettiin eloksoimalla, ettei alumiini pääsisi hapettumaan. Työstön jäljen haluttiin myös näkyvän, ja se muodostaa olennaisen osan visuaalista ilmettä.

Polttoainetankki ja bensamittari: letkusta näet suoraan, paljonko polttoainetta on jäljellä.

Samalla tavalla peräosa ja apurunko koneistettiin kahdesta alumiinivalukappaleesta, jotka painoivat 60 ja 24 kg. Samalla tavalla suuri osa muistakin näkyvistä osista valmistettiin talon sisällä eri tyyppisistä valualumiineista. Jopa osa pulteista tehtiin itse.

V2-moottoria virkistettiin KTM:n World Superbike -sarjan speksit tarjoavalla valmistajan virallisella kisasarjalla sekä DNA:n kehittämällä kustomoidulla moottorinohjauksen kartalla. Tehopuoli täydennettiin Akrapovic Evo 4 -putkistolla, joka on erityisesti räätälöity DCR-017 varten.

Takarunko ja istuin.

Ilmansuodin on DNA:n vuonna 2012 Red Dot -palkittu KTM:n 990 -sarjaa varten valmistettu MK3 ilmansuodin. Se on modifioitu tähän kyseiseen pyörään.

Pyörässä on säilytetty KTM:n alkuperäiset jarrut ja alusta muuten, paitsi että takaiskunvaimennin on tätä projektia varten erikseen valmistettu Hyperpro. 

Nikolaidiksen perheyrityksen toimintaan kuuluu sekä Akrapovicin että Hyperpron tuotteiden myynti, joten se on varmasti tehnyt erikoiskustomoitujen osien saannin helpommaksi.

Mittaristoa.

Moottori on 1190 cm3 V-2. Tehoa siitä lähtee 186 hv / 10 400 rpm ja vääntöä 133 Nm / 7100 rpm. Pyörän paino tankattuna (curb) on vain 162 kilogrammaa. Tehopainosuhde on siis 1,148 hv / kg. Kuskin paino muuttaa tietysti lukemaa.

Asiasta kertoi ensin New Atlas. Lisätietoja DCR-017:n sivustolta

DCR-017

DCR-017