Bosch valmistaa moottoripyörissä käytettäviä erilaisia antureita sekä mittaus- ja ohjausjärjestelmiä. Varsin usein ABS-jarrujen tai sutimiseneston elektroniikka on kotoisin Boschin pajasta. Ainoa sen kansainvälisen mittaluokan kilpailija taitaa olla Continental.

Kysyimme Boschin EU:n markkinointijohtaja Achim Hallerilta, olisiko Boschilla jotain mielenkiintoista esiteltävää, ja kieltämättä sellaista löytyi.

Achim Haller

Achim Haller

– Elektroniikka tulee kovaa vauhtia myös moottoripyöriin. Huippuesimerkki siitä on Ducatin uusi V4 Panigale, jossa on kallistuskulman ja muiden kulmien mittaus toteutettu kuusiakselisesti. Se mahdollistaa esimerkiksi sellaiset ABS-jarrut, jotka eivät lukkiudu edes silloin, kun kisakuljettaja jarruttaa kesken luistossa-ajon, Haller vakuuttaa. – Se on siis tarkoitettu aivan äärimmäisiin olosuhteisiin.

– Tavallisessa moottoripyörässä luistossa lukkiutumattomuutta ei tarvita. Se on tarkoitettu vain ratakäyttöön, mutta normikäytössä kaarteessa lukkiutumaton ABS:kin on jo hyvä juttu, ja niiden käyttö moottoripyörissä yleistyy.

Semiaktiivisen jousituksen ohjainyksikkö.

Semiaktiivisen jousituksen ohjainyksikkö.

– 6-akselista mittausta tarvitaan, että saadaan kaikki mahdollinen tieto moottoripyörän asennosta ja liikkeistä käyttöön. Siihen liittyy tietysti myös inertian, kiihtyvyyden mittaus. Aiemmin tarjolla oli vain 5-ulotteinen mittaus.

Myös semiaktiivinen jousitus pystyy hyödyntämään parantunutta anturi- ja mittaustekniikkaa.

– Semiaktiivinen jousitus tekee myös tuloaan moottoripyöriin kylki kyljessä anturi- ja mittauselektroniikan kehittymisen myötä. Olemme tutkineet mm. jarrutustapahtumaa hyvin tarkkaan, ja pystymme lyhentämään jarrutusmatkaa säätämällä jousituksen toimintaa sähköisesti jarrutuksen aikana Achim Haller esittelee.

Numero 18 on hydrauliikan ohjausyksikkö.

Integroitunutta verkottuneisuutta

Boschin projektpäällikkö Uwe Löhnert esitteli puolestaan BMW:llä käytössä olevaa systeemiä, jossa älypuhelin kytketään osaksi pyörän järjestelmää ja jota voidaan ohjata pyörän vasemmassa kahvassa olevien ohjainten avulla. Näytölle voi valita, mitä tietoja tai toimintoja kulloinkin haluaa ja mm. puhelun soittaminen tai musiikin kuuntelu sekä navigointi onnistuvat järjestelmän avulla. 

Uwe Löhnert

Uwe Löhnert

Ajo-ohjeet ja puhelu tulevat perille langattomasti kypärään asennettujen mikrofonin ja kuulokkeiden kautta Bluetooht-yhteyden avulla.

Myös tämäntapaiset järjestelmät yleistyvät vauhdilla. BMW:llä on myös tekeillä järjestelmä, joka varoittaa muusta liikenteestä ja tekee moottoripyörästä siten osan verkottunutta ajoneuvoliikennettä.

BMW:n järjestelmä.

Musaa!

Soittaisinko jollekulle?

Ohjainyksikkö - tuttu BMW-kuljettajille.

Menossa puhelinnumeroihin.

Ajotietokoneosastoa.

Pyörän olennaiset tiedot.

Perusmittari; nopeus ja kierrosluku, kello ja polttoaineen määrä, ulkolämpötila ja jäljelläoleva ajomatka nykyisellä polttoainemäärällä.