BMW Motorrad möi vuoden 2014 ensineljänneksellä 28 700 moottoripyörää edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona myytyyn 24 700 kappaleeseen verrattuna. Nousua myynnissä oli peräti 16,1 prosenttia. Myynnin kasvun suurin syy uusien mallien lisäksi oli Euroopan leuto talvi, joka aikaisti moottoripyöräilykauden alkua.
Rahassa mitattuna se tarkoittaa 472 miljoonan euron liikevaihtoa, kun viime vuonna summa oli 436 miljoonaa €. Liikevaihto kasvoi 8,3 prosenttia. Voitto ennen veroja oli 63 miljoonaan eli 26 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2013 51 miljoonaa euroa.
Liikevaihdon pienempi kasvuprosentti kappalemyynnin kasvuun verrattuna johtuu joidenkin päävaluuttojen kurssimuutoksista.
Myyntiä siivittivät vuonna 2013 julkistetut R nineT, S 1000 R, R 1200 RT sekä K 1600 GTL Exclusive, jotka kaikki tulivat myyntiin tämän vuoden alussa. C evolution sähköskootteri saapuu myymälöihin kuluvan vuoden toukokuussa.
Moottoripyörien markkinat
Yleisesti ottaen ja kaikkien merkkien osalta 500-kuutioisten moottoripyörien markkinat elpyivät ensi kertaa vuosikausiin. Ensimmäisen neljänneksen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 11,5 prosenttia. Saksassa kasvu oli 20 prosenttia, Ranskassa 11, Italiassa 12,1 ja Espanjassa peräti 27,7 prosenttia. Isot USA:n markkinat kuitenkin taantuivat hiukan, -1,8 prosenttia.
BMW:n myynnin voimakas kasvualue oli Eurooppa, 19,6 prosenttia. Myynnin määrä kasvoi Saksassa 11,3 prosenttia. Erityisen vahvaa kasvu oli Italiassa 17,8 % ja Ranskassa 21,7 %. Myös USA:ssa BMW:n myynti kasvoi 4,2 prosenttia.
Leuto talvi potkaisi mp-markkinat reippaasti käyntiin vuoden 2014 alussa. Koko vuoden 2014 osalta BMW odottaa Saksan ja USA:n markkinoiden kysynnän vakaantuvan vuoden 2013 tasolle. Muiden Euroopan markkinoiden yritys näkee olevan pienessä kasvukierteessä.