F 750 GS:ssä on matalampi istumakorkeus ja se on edullisempi vaihtoehto näistä kahdesta. F 850 GS:n moottori tarjoaa enemmän tehoa ja touring- sekä offroad-pärjäämistä.
Mallien uudessa kaksisylinterisessä moottorissa värinät hoidetaan pois kahdella tasapainoakselilla sekä 270/450 asteen sytytysvälillä ja 90 asteen kampiakselilla. Samalla haetaan omintakeista käyntiääntä.
Moottoreiden kehitystyön takana oli tavoite saada lisää tehoa ja vääntöä sekä aiempaa parempi polttoainetalous. Molempien mallien kaksisylinteristen nelitahtimoottoreiden kuutiotilavuus on samat 853 cm3. F 750 GS -mallin teho on 57 kW / 77 hv / 7500 rpm, kun taas FS 850 GS -mallin teho on 70 kW / 95 hv / 8250 rpm.
Pyörissä on kaksi ajomoodia, "Road" ja "Rain sekä ABS-jarrut ja ASC eli Automatic stability control ja kuusi vaihdetta.
Lisävarusteina on saatavilla "Pro"-ajomoodi sekä "Dynamic", "Enduro" ja Enduro Pro" -ajomoodit sekä DTC luistonesto ja kaarre-ABS. "enduro Pro" -ajomoodin saa vain 850-malliin.
Monokokki-teräsrunko, optimoitu jousitusgeometria ja polttainetankin paikka ovat niin ikään uutta. Moottori on kantava osa runkoa. Polttoainetankki on klassisella paikallaan istuimen ja ohjaustangon välissä, jolloin saadaan parempi massan keskittymä.
Myös pyörien ulkonäköä on uusittu entistä dynaamisemmaksi ja maskuliinisemmaksi. Perusversiot ovat nyt saatavilla myös Exclusive-tyylin mukaan varusteltuna ja 850-malli myös Rallye-versiona. Siinä on kiinnitetty erityistä huomiota offroad-ominiasuuksiin.
Lisävarustelista on myös melko mittava.