Michiganin yliopistolla on menossa Yhdysvaltain liikenneministeriön rahoittama tutkimus, jonka tulosten avulla suojataan haavoittuvia tielläliikkujia. Vaikka tieliikenteessä kuolleiden määrä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana, jalankulkijoiden, moottoripyöräilijöiden ja polkupyöräilijöiden kuolemien määrä on kasvanut kolmena vuonna peräjälkeen. Yhdessä nämä kolme ryhmää vastasivat 31 prosentista kaikista liikennekuolemista vuonna 2012.
Autonvalmistajat ja tutkijat ovat etsineet tapoja korjata ongelmaa. Vaikka kyseessä ei olekaan mikään pikaratkaisu, vaikuttaa siltä, että teknologia, joka suojaa haavoittuvia tielläkulkijoita kehittyy toisiinsa verkottuneiden autojen teknologian myötä.
Avaimena sirut ja ohjelmistot
Michiganin yliopiston kommentin mukaan seuraavassa vaiheessa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja motoristien suojelemisen ydin on matkapuhelinten siruissa ja sovelluksissa, jotka kykenevät seuraamaan ja kertomaan kaikkien tienkäyttäjien sijainnin suhteessa muihin toisiinsa kytkettyjen autojen ympäristössä. Tutkimuksessa tehdään kovasti työtä tämäntyyppisen teknologian edistämiseksi sekä sen selvittämiseksi, miten eri käyttäjät voisivat varoittaa toisiaan.
Tutkimuksessa työskennellään sellaisen matkapuhelinteknologian parissa, joka voi lähettää käyttäjän sijainnin kymmenen kertaa sekunnissa ja sellaisten algoritmien parissa, jotka tunnistavat, onko tämä liikkeellä kävellen, autolla, polkupyörällä tai millä hyvänsä ja lähettämällä tietoa siitä.
Tutkimuksen ensi vaiheessa elokuusta 2012 elokuuhun 2013 tutkijat varustivat jalankulkijat ja pyöräilijät erillisillä laitteilla, jotka tuottivat dataa. Kun jatkovaihe polkaistaan käyntiin elokuussa 2014, tutkijat keskittyvät tuottamaan dataa matkapuhelimista.
Sirut sijoitetaan matkapuhelimiin, joiden etu on siinä, että ne ovat muutenkin aina mukana. Ensimmäiset tutkimustulokset ja niiden mukaiset suositukset saataneen vielä tämän kevään mittaan. Jatkotutkimus kestää kolme vuotta ja päättyy vuonna 2017.