European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM) kertoo, että mopedien ja moottoripyörien yhteenlaskettu myynti on laskenut Euroopassa 1,6 % tammi-syyskuun välisenä aikana viime vuoteen verrattuna. Kappalemääräisesti tämä tarkoittaa 1 051 606 myytyä mopoa ja moottoripyörää.
Rekisteröinti kasvoi joillakin Euroopan suurimmista markkinoista kuten Ranskassa (205 596 yksikköä, +4,1%) ja Italiassa (197,159 ajoneuvoa, +5,7%), mutta laski Saksassa (149,334 pyörää, -11,3%), Espanjassa (120,302 kappaletta, -5,8%) ja Englannissa (85,505 kappaletta, -15,7%).
Moottoripyörien myynti laski 5,1%
Moottoripyörien rekisteröinti ylsi EU:ssa 771 327 kappaleeseen vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana. Se merkitsee 5,1% laskua vuoden 2016 samaan jaksoon verrattuna.
Italia on 177 336 myydyllä moottoripyörällä (+6,4%) edelleen Euroopan suurin mp-markkina. Seuraavana on Ranska (132 950 moottoripyörää, +2,4%), Saksa (126 592 kappaletta, -11,7%), Espanja (105 184 motorcycles, -8,5%) ja Englanti (80 222 moottoripyörää, -15,4%).
Mopoja rekisteröitiin samaan aikaan 280 279 kappaletta, missä oli nousua 9,3 %. Tämä johtuu osittain siitä, että Slovenian hallitus pakotti kaikki rekisteröimättömien mopedien omistajat rekisteröimään ne päivittääkseen moottoriajoneuvotietokantansa.
Euroopan suurin mopedien markkina oli Ranskassa, (73,646 kappaletta, +7.2%), kakkosena Hollanti (58 672 mopoa, +5.9%), Saksa (22 742 mopoa, -9.2%), Puola (20 550 kappaletta, -4.1%), ja Italia (19 823 kpl, -0.3%).
Suomessa moottoripyöriä ja mopoja myytiin ACEMin mukaan 7737 kappaletta yhteensä, missä oli kasvua peräti 5,3 % kiitos aiempaa paremmin sujuneen mopojen myynnin. Moottoripyöriä myytiin jaksolla 2616, missä oli puolestaa laskua 4,0%. Mopoja maassamme myytiin kaikkiaan tammi-syyskuussa 5121, jossa oli 10,8 % kasvua viimevuotiseen.
Sähköajoneuvoissa kasvua
Sähkömopojen, -moottoripyörien ja kevyiden nelipyöräisten yhteenlaskettu myynti nousi 23 695 kappaleeseen. Se merkitsee 7,1 % kasvua viime vuotiseen verrattuna.
Suurin sähköajoneuvojen markkina määrällä mitattuna oli Ranskassa, jossa myytiin kaikkiaan 7231 sähköistä kulkinetta (ei sisällä autoja). Kakkosena seurasi Hollanti (4421 kpl), Belgia (4165 kpl), Espanja (2501 kpl) ja Italia (1454 kpl).
EU:ssa rekisteröitiin jakson aikana kaikkiaan 3121 sähkömoottoripyörää. Suurimmat niiden markkinat olivat: Ranska (892, +4%), Espanja (808, +51.9%) Saksa (405, -32.3%), ja Itävalta (691, -60.5%).
Sähkömopojen rekisteröintien määrä kasvoi voimakkaasti, peräti 60,8 % edelliseen vuoteen verrattuna ja oli kaikkiaan EU:n alueella 18 234 kappaletta.
Suurimmat markkinat olivat Ranska (5502 kpl, +93.6%), Hollanti (4244 kpl, -16.3%), Belgia (3630 kpl, +293%), Espanja (1578 kpl, +161%) ja Itävalta (876 kpl, +73.8%).
Tulevaisuus
– Ajoneuvojen rekisteröinti on hieman taantunut Euroopassa vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana verrattuna vuoden 2016 vastaavaan jaksoon. Pitkän aikavälin tarkastelussa mopedi- ja moottoripyöräkanta - tarkoittaa niiden ajoneuvojen määrää, jotka ovat liikenteessä - kasvoi noin 30,3 miljoonasta kappaleesta vuonna 2006 peräti 35,3 miljoonaan kappaleeseen vuonna 2015, totesi ACEMin pääsihteeri Antonio Perlot.
– Syyt tälle vakaalle kasvulle ovat hyvin tiedossa. Moottoripyörät ja mopedit ovat ihanteellisia työmatka-ajoon erityisesti kaupungeissa, missä on paljon liikennettä, ja ne ovat helpompia pysäköidä, mikä tietysti säästää paljon ihmisten aikaa. Lisäksi ne kuluttavat vähemmän polttoainetta ja ovat edullisempia kuin muut kulkuvälineet. Nämä kiistämättömät edut säilyvät vuosia eteenpäin, ja siksi odotamme moottorikäyttöisten kaksipyöräisten määrän kasvavan edelleen Euroopassa.
– Lisäksi viimeisimmät rekisteröintiluvut osoittavat useilla Euroopan markkinoilla kasvua niiden moottoripyörien määrissä, joita käytetään vapaa-ajan tarkoituksissa. Nämä kulkuneuvot ostetaan pääasiassa ajamisen itsensä miellyttävyyden vuoksi, vaikka ne tarjoavat myös "crossover"-mahdollisuuden ja niitä käytetään usein myös työmatka-ajoon.
– On myös olemassa tärkeitä mahdollisuuksia kasvattaa myyntiämme Euroopan Unionin ulkopuolella. Noin 80 % kaikista moottoripyöristä ja mopedeista maailmassa käytetään Aasian maissa, mikä tarjoaa suunnattomat markkinointimahdollisuudet teollisuudenalallemme. Kuitenkin monilla näillä mailla on varsin suojaava tullipolitiikka, mikä vahingoittaa eurooppalaisia yrityksiä, kuten osoitettiin äskeisessä GEAR 2030 -raportissa.
– Tulevaisuudessa toimialamme jatkaa investointeja uusiin teknologioihin ja monet yritykset tekevät jo yhteistyötä verkotettujen ajoneuvojen osalta Connecet Motorcycle -konsortiumin riveissä. Lähivuosina asiakkaat näkevät enenevässä määrin moottoripyöriä, joissa on edistyksellisiä ja innovatiivisia piirteitä.
European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM) edustaa mopojen, moottoripyörien, kolmipyöräisten ja nelipyöräisten (L-luokan ajoneuvot) valmistajia Euroopassa. Jäsenistöön kuuluu 18 alan yritystä: BMW Motorrad, Bombardier Recreational Products (BRP), Ducati Motor holding, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Peugeot Scooters, Piaggio, Polaris Industries, Renault, Royal Enfield, Suzuki, Triumph Motorcycles ja Yamaha.
Noin 156 000 työpaikkaa on riippuvaisia alan teollisuudesta Euroopassa.