Avanturan moottoripyörät kootaan korkealuokkaisista ulkomaisista komponeneteista Intiassa. Merkki haluaa olla ensimmäinen ultra-premium-brändi Intiassa, joka erikoistuu chopper-tyylisiin moottoripyöriin.
"Chopper, eli kopteri, on pitkälle muunneltu moottoripyörä, jota on kevennetty poistamalla osia tai vaihtamalla niitä pienempiin tai kevyempiin. Choppereille tyypillisiä piirteitä ovat muun muassa pitkä etuhaarukka, korkea ohjaustanko, pieni polttoainetankki, muhkea takarengas, siro eturengas sekä matala ja rento ajoasento. Tällaisia pyöriä rakennetaan perinteisesti eri-ikäisistä Harley-Davidson-malleista, mutta myös esimerkiksi vanhoja brittipyöriä, kuten Triumpheja, saatetaan käyttää aihioina.
Suomessa chopper-tyyppisten pyörien rakentelu alkoi 1960–70-lukujen taitteessa ulkomaisten esikuvien innoittamana," kertoo Wikipedia.
Avantura Choppersin ensimmäiset mallit ovat juuri Intian tieturvallisuusviranomaisten hyväksyttävinä, ja yritys toivoo voivansa aloittaa pyörien myynnin vielä tämän vuosineljänneksen mittaan.
Yrityksen ovat panneet pystyyn toimitusjohtaja Gaurav Aggarwal ja talousjohtajana toimiva Vijay Singh. Pyörät asennetaan Mumbain ulkopuolella Vasaissa sijaitsevassa kiinteistössä. Pyörien pääsuunnittelija on Kevin Alsop, mies joka tunnetaan aikanaan varsin kuuluisan amerikkalaisen brändin Big Bear Choppersin taustavoimana. Yritys kaatui vuoden 2008 jälkiseurauksissa, kun moottoripyörämyynti USA:ssa romahti puoleen yhden vuoden aikana.
Alsop tuo mukanaan chopper-osaamisensa, mutta Avantura valmistaa pyörät Intia mielessään. Autocarindia arvelee tämän merkitsevän mm. sitä, että maavara on suurempi kuin muualla, samoin jousitukselta vaaditaan enemmän kuin muualla valmistetuissa kustomeissa.
On myös mielenkiintoista nähdä, miten intialainen väri- ja koristemaailma tulee vaikuttamaan niihin.
Pyöristä ei ole annettu muuta tietoa kuin että alkuun myyntiin tulee kaksi eri mallia. Chopperit rakennetaan korkealaatuisista tuontikomponenteista. Moottorit ovat noin 2000 cm3 V-twinejä, suurimpia, mitä mikään intialainen yritys on koskaan käyttänyt. Moottorit ovat amerikkalaisen S&S:n valmistamia. Kuusivaihteisen vaihteiston toimittaa puolestaan amerikkalainen Rivera, kun jousituksen komponentit ovat toisen amerikkalaisvalmistajan, Proggressiven käsialaa.
Renkaat toimittaa Avon, jarrut ranskalainen Beringer ja vilkut saksalainen Kellerman.
Pyörät ovat intialaisittain kalliita, ja Avantura pyrkii rakentamaan vuoden loppuun mennessä noin 7-9 myyjän myymäläverkon.
Kuten ohesta näkyy, valokuvia Avanturasta on vielä heikosti saatavilla, mutta epäilemättä tilanne muuttuu, kunhan heidän mallinsa saavat viranomaisten hyväksynnän.
Yrityksen tavoitteena on saada myytyä noin 200 pyörää vuoden 2019 loppuun mennessä ja kasvattaa markkinaosuutensa 7-8 prosenttiin vuoteen 2022 mennessä.
Avanturan kotisivuille pääset tästä.