Uuden Kawasaki Z900RS:n nimessä kirjaimet RS tarkoittavat "Retro Sportia". Se on kokonaan uusi pyörä, jossa on vain vähän samaa kuin hiljan esitellyssä Z900-supernakuperheessä.

Vaikka nelisylinterisessä vesijäähdytteisessä moottorissa on samaa perimää Z900:n kanssa, Z900RS kiinnostaa kokonaan eri motoristikuntaa. Mikäli Kawan tiedotteeseen on uskomista, tämä pyörä on tarkoitettu heille, jotka haluavat ajaa pyörällä, jossa silmiinpistävä tyyli, hillitty vetovoima ja ajamisen spiritti tuntuvat.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

900-kuutioisten luokkaan kuuluva moottori alleviivaa yhteyttä ilmajäähdytteiseen 903-kuutioisella moottorilla varustettuun vuosimallin 1972 Z1:een, mutta Z900RS on tämän päivän moottoripyörä uusine runkoineen ja moottoreineen.

Suorituskyvystä puheenolla Z900RS:n moottori on nestejäähdytteinen nelitahtinen 948-kuutioinen rivinelonen - joka tietenkin olisi voitu yhtä hyvin nimetä 950:ksi - sekä varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Se perustuu Z900-sarjan koneisiin, mutta RS:n moottorissa on keskitytty enemmän hakemaan vahvaa keskialueen vääntöä. Alle 7000 kierroksella moottori vääntää vahvemmin kuin Z900.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Tehoa moottorissa on 82 kW / 111 hevosvoimaa 8,500 kierroksella minuutissa. Maksimivääntö löytyy 6500 kierroksen tuntumasta ja on 98,5 Nm.

Z900 RS:ssä on kevyt trellis-runko, linkitetty takajousitus ja 41 mm käännetty etuhaarukka, jossa puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Pyörässä on Kawasakin kaksiasentoinen luistonesto jonka saa myös kokonaan pois päältä.

Historian siipien havinaa

Tämäntyyppiseen pyörään kuuluu rento ja avara ajoasento, ja historian siipien havinaa on myös kyynelen mallisessa tankissa. Sitä löytyy myös pyöreästä kahden mittarin retromittaristosta, missä on digitaalinäyttö keskellä sekä vanhasta Z1:stä vaikutteensa ja muotonsa ottaneessa peräosassa ja led-takavalossa. Vaikka pyörässä on valuvanteet, ne ovat pinna-tyyliset.

Paljon muutakin tunnelmaa välittyy 70-luvulta, kuten pyöreät peilit, etuvalo, ankanperä, kyynelen muotoinen tankki sekä tietenkin tosi tutun näköinen Z900RS-logo pyörän kyljessä. Moottorikin on tehty näyttämään ilmajäähdytteiseltä, vaikka kyseessä on nestejäähdytteinen voimanlähde.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Moottori täyttää Euro 4 -normin vaatimukset. Nokkien muotoa on muutettu paremman keskialueen väännön saavuttamiseksi. Samalla moottorin puristussuhdetta on laskettu 10.8:1:een verrattuna Z900:n 11.8:1:een.

Moottorin männät on valettu erikoismenetelmällä, jossa ylimääräinen materiaali poistetaan ja saavutetaan materiaaleihin ideaalipaksuus. Valmistusmenetelmä on sama kuin Ninja H2:n ja H2R:n männissä.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kampiakselin vauhtipyörän massa on 12 % suurempi kuin Z900:ssa, tavoitteena korostaa RS:n vahvaa ja pehmeää luonnetta. Tasapainoakselin avulla on saatu moottorin värinöitä kuriin - tosin ei liian tiukasti. Pyörässä on myös luistokytkin.

Pakoputkien rakenne on kaksikerroksinen. Sisäputket ovat pienemmät kuin Z900:ssa (ø35 mm >> ø28.6 mm) tavoitteena tietenkin parempi keskialueen vääntö. Kaksikerroksisen rakenteen ansiosta kuumuus värjää niitä vähemmän.

Pyörässä on täys-LED-valaistus ja sen ääni on nimenomaan viritetty kuulostamaan hyvältä tyhjäkäynnillä ja hiljaisessa vauhdissa, jolloin kuljettaja pääsee nauttimaan siitä eniten.

Pyörä tulee markkinoille ensi keväänä ja on saatavilla kolmena eri väriyhdistelmänä: Candytone Brown, Metallic Flat Spark Black ja Metallic Matte Covert Green / Flat Ebony.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Tekniset  tiedot
Pituus x leveys x korkeus 2,100 mm x 865 mm x 1,150 mm
Akseliväli 1,470 mm
Maavara 130 mm
Istuinkorkeus 835 mm
Kokonaispaino 215 kg
Polttoainetankin tilavuus  17 litraa
Moottorityyppi

4-tahtinen 4-sylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori

Poraus x isku 73.4 x 56.0 mm
Kuutiotilavuus 948 cm
Puristussuhde 10.8:1
Polttoaineen syöttö ruisku ø36 x 4
Maksimiteho

82 kW / 111 hv / 8,500 min

Maksimivääntö 98.5 Nm / 6,500 min
Teleskooppietupää upside-down, 41 mm, joustomatka 120 mm
Takajousitus back-link joustomatka 140 mm
Eturengas 120/70ZR17 M/C (58W)
Takarengas 180/55ZR17 M/C (73W)
Etujarru tuplalevy, halkaisija 267 mm
Takajarru 1 levy 216 mm

 

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.

Kawasaki Z900RS 2018.