Yli satavuotiaan Kobe Steelin uusi ilmoitus syvensi tietenkin laajasti huolta siitä, onko laadultaan ilmoitettua heikompaa materiaalia käytetty autojen, junien, lentokoneiden sekä tietenkin moottoripyörien valmistuksessa.
Autovalmistajista ainakin Subaru ja Toyota ovat olleet Koben asiakkaita, ja samalta listalta löytyvät myös Honda ja Suzuki, jotka molemmat valmistavat myös moottoripyöriä. Ja ihme tietenkin olisi, jollei muitakin japanilaisia moottoripyörävalmistajia myöhemmin löytyisi samalta listalta Motorcycledailyn mukaan.
Joka tapauksessa skandaali on isku japanilaiselle valmistavalle teollisuudelle laajemminkin. Takatan turvatyynyskandaali on juuri jotenkuten saatu hoidettua.
Bloomberg haastatteli asian osalta Bucephalus Research Partnershipin toimitusjohtajaa Alexander Robert Meddiä, joka kyynisesti totesi, että yritykset yleensä tällaisessa tilanteessa sanovat, että kyse on kertaluonteisesta asiasta, mutta että se on aina laajentunut yhä vain isompaan osaan liiketoimintaa.
– Yleensä on havaittu, että toiminta on ollut varsin systemaattista, Medd väitti.
Kobe Steelin tutkimusinstituutti löysi dataa, jota on saatettu väärentää rautajauhemalmin ja jonkun muun tuotteen osalta, joka ei ole alumiinia tai kuparia. Se kieltäytyi toistaiseksi tarkemmin kertomasta mistä tuotteesta on kyse, sillä tutkimukset asiasta ovat meneillään. Julkisuudessa toiseksi väärennyksen kohteeksi on epäilty jotain puolijohdemateriaalia.
Paisuu kuin pullataikina?
Yrityksen edustaja kertoi aiemmin, että kyseistä rautamalmijauhetta on toimitettu vain yhdelle asiakkaalle, eikä Kobe näe ongelmaa tuotteen turvallisuudessa. Nyttemmin kuitenkin epäillään, että valmistaja on väärentänyt raaka-aineittensa tietoja niinkin kauan kuin kymmenen vuoden ajan. Monet asiakkaat ovat ilmoittaneetkin tutkivansa aktiivisesti Koben raaka-aineiden käyttöä heidän tuotteissaan selvittääkseen, onko heidän tuotteidensa turvallisuus uhattuna.
Rautamalmijauhetta käytetään Kobe Steelin mukaan autoteollisuuden komponenttien valmistuksessa kaikkialla moottorinosista ohjaukseen, jarruihin ja voimansiirtoon.
Kobe Steel on itse ilmoittanut, että tähän mennessä se on tehnyt vain sisäistä tarkastusta, mutta että se on palkannut ulkopuolisen lakitoimiston selvittämään asiaa, jolloin on mahdollista, että ulkoinen tutkimus paljastaa lisää väärinkäytöksiä.
Mikäli heittyy kyyniseksi asiassa, niin sekä Takatan turvatyyny- että erityisesti Volkswagenin päästöskandaali eivät anna kovin lupaavaa kuvaa siitä, että tapahtunut osoittautuisi vain yhden asiakkaan ongelmaksi. Saanemme lisää tietoa asiasta myöhemmin. Toivottavasti se ei osoittadu tuotteen ostajien ongelmaksi.