Excelsior-Henderson-brändin lisäksi huutokaupataan kaikkiaan 1750 moottoripyörää samassa huutokaupassa, joka pidetään 23. - 27. tammikuuta Las Vegasissa.
Excelsior-Henderson-brändin mukana tulevat kaikki sille rekisteröidyt tavaramerkit, web-sivusto ja siihen kuuluvat kaikki moottoripyörien runko- ja moottoridesignit sekä jo vapautuneet patentit, joita voi tehokkaasti hyödyntää vain brändin omistaja.
Excelsior oli historiallisesti yksi kolmesta suuresta moottoripyörävalmistajasta aikanaan, ja sen suurimmat menestykset ajoittuvat siihen aikaan, kun omistajana ja johtajana toimi Ignaz Schwinn. Tämän mahtava kaksipyöräisten valtakunta Chicagossa tienasi suurimmat voittonsa polkupyöristä. Vuosina 1911-21 Henderson oli ainoa 4-sylinterinen USA:ssa valmistettu moottoripyörä, ja 1920-luvun lopulla Excelsior-Henderson ja Indian dominoivat 45-kuutiotuumaisten markkinoita Super X- ja Scout-malleillaan.
Niiden huippumalleja, Henderson Fouria ja Indian Chiefiä ja Fouria ihailtiin joka puolella maailmaa, ja ne olivat monella tavalla himoittavimmat ja teknisesti kiinnostavimmat moottoripyörät, mitä USA:ssa koskaan rakennettiin.
Joka tapauksessa Schwinn aivan oikein näki etukäteen, että moottoripyörämyynnissä tapahtuu iso käänne huonompaan 1930-luvulla, ja päätti lopettaa moottoripyörien valmistuksen ja keskittyä polkupyörien myyntiin. Nämä kun menisivät kaupan sellaisessakin tilanteessa, missä työpaikkoja oli ihmisillä vähän 1930-luvun suuren lamakauden melskeissä.
Schwinn oli oikeassa. Hänen nimeään kantavia polkupyöriä valmistettiin vielä 1970-luvullakin, mutta yritys ei koskaan enää valmistanut moottoripyöriä.
Mikä kiinnostavinta, Excelsior-Hendersonin nimi on kaikessa hiljaisuudessa säilynyt odottamassa oikeaa pääoman ja inspiraation kombinaatiota herätäkseen eloon jälleen.
Vintage Excelsior-Henderson-moottoripyöriä on säilynyt näihin päiviin, ja ne ovat kiinnostavimpien ja juhlituimpien klassikkomoottoripyörämerkkien joukossa sekä malliesimerkkejä parhaista koskaan rakennetuista moottoripyöristä, väittää Motorsports Newswire.
Viime vuonna Mecumin Las Vegasin huutokaupassa esimerkiksi vuosimallin 1912 Henderson Fourista maksettiin 490 000 dollaria, 416 000 euroa, ja vuosimallin Excelsior Big Berthasta 117 500 dollaria, 100 000 euroa.
On siis selvä, että kiinnostus brändiin ja sen valmistamiin moottoripyöriin ei ole hävinnyt minnekään. Lisätietoja aiheesta Mecumin sivuilta.
Excelsior-Hendersonin moottoripyörävalmistuksen lopettaminen ei kuitenkaan ollut merkin loppu. Dan Hanlon alkoi rakentaa uusia pyöriä alkuperäisin rungoin ja voimanlähtein vuonna 1993. Silloin yrityksen nimi oli Hanlon Manufacturing, kunnes 1996 se muutti nimensä Excelsior-Hendersoniksi.
Yrityksen ainoa valmistama pyörämalli oli Super X, joka oli nimetty vanhan Excelsior-Hendersonin pyörämallin mukaan. Sitä rakennettiin vuosina 1998 ja 1999 noin 2000 kappaletta, kunnes tehdas suljettiin.