Esimerkiksi Yhdysvalloissa toukokuu on AMAn eli American Motorcyclist Associationin toimesta nimetty kuukaudeksi, jolloin pyritään kampanjoimaan sen puolesta, että kaikki ottaisivat myös motoristit huomioon liikenteessä. Tukea tulee sikäläiseltä Liikenneturvallisuusministeriöltä.
Peruslähtökohta on, että motoristilla on samat oikeudet ja etuoikeudet kuin muillakin kulkuneuvoilla. Kampanjassa rohkaistaan autoilijoita seuraamaan ja huomaamaan sekä ymmärtämään moottoripyöräilijöiden toimintaa.
Kampanjan iskulauseita on kaikkialla: tienvarsimainoksista ja puskuritarroista lähtien päätyen rintamerkkeihin ja t-paitoihin. Viestit ovat yksinkertaisia: "Varo moottoripyöriä!" "Katso kaksi kertaa, säästä Elämä."
Kun kesä lämpenee ja liikenteen vilkkaus kasvaa, ongelmatkin lisääntyvät. Liian moni autoilija keskittyy omaan maailmaansa eivätkä huomaa tai noteeraa heitä lähestyviä moottoripyöräilijöitä vastaantulevassa liikenteessä, kun ovat kääntymässä vasemmalle.
Ymmärtävä asenne tuo turvaa
Kampanjan tavoitteena toukokuussa on, että autoilijat muistaisivat ja huomaisivat katsoa ympärilleen, seurata peilejä, tulosuuntaa sekä huomioida kaikki tielläliikkuvat, mutta erityisesti moottoripyöräilijät. Ja varsinkin katsomaan vielä kerran eteen, sivuille, peileihin ennen kaistanvaihtoa tai kääntymistä.
Autoilijat voivat välttää kolaroimasta moottoripyörien kanssa olemalla huolellisia ja tarkkaavaisia liikenteessä sekä katsomalla pariin otteeseen reitin varmistaakseen, ettei siellä näy moottoripyöriä. AMA kehoittaa autoilijoita olemaan erityisen varovaisia risteysalueilla sekä kunnioittamaan motoristin tarvitsemaa tilaa tiellä. Myös ajoetäisyys kannattaa pitää riittävän suurena.
Meilläkin valtiovalta voisi rakentaa samanlaisen asennekampanjan, jossa oikeasti tehtäisiin asennemuokkausta autoilijoiden suuntaan. Saksassa oli jo 80-luvulla menossa kampanja, jossa pyrittiin rakentamaan molemminpuolista ymmärrystä otsikolla "Vereinständniss für Einender". Siinä voisi olla ajateltavaa ja opittavaa.