Ryder on tietenkin tosi pieni kaupunki. Siellä on vain 84 asukasta, joten mistään hillittömän suuresta projektista ei ollut kyse. Harley-Davidson kuitenkin kertoo, että se oli onnistunut tavoitteessaan. Noin 70 % kaupungin mp-ajokorttikelpoisesta väestöstä on suorittanut ilmaisen ajokoulutuksen.
– Meillä oli ihmisiä, jotka eivät koskaan edes olleet istuneet moottoripyörän selässä, ja kun he olivat suorittaneet tunnit, heistä oli mukava ajaa, kertoi pormestari Jody Reinisch Milwaukee Journal Sentinelille.
Harley-Davidson valitsi kaupungin symboloimaan yrityksen isompaa tavoitetta saada uusia ihmisiä innostumaan moottoripyöräilystä. Moottoripyöräilyn suosio vaikuttaa olevan laskussa varsinkin USA:ssa, ja se on purrut myös isojen, raskaiden ja kalliiden moottoripyörien myyjänä tunnettuun Harleyhin. Mp-ala ei muutenkaan ole toipunut kunnolla edellisestä lamasta, ja suurten ikäluokkien ikääntyminen huolestuttaa valmistajia.
Alliance Bernsteinin analyytikko David Beckel uskoo, että taistelu vastavirtaan on H-D:lle turhaa. Hän on sitä mieltä, että moottoripyöräilijöiden määrä USA:ssa vähenee ainakin seuraavien viiden vuoden ajan.
Kunnianosoituksena Harleyn ponnistuksille Ryderin viranomaiset muuttivat kaupunkinsa nimen "Ridersiksi" ("moottoripyöräilijät") vuoden 2017 mp-ajokaudelle. Ajotunteja tarjottiin kaikille halukkaille motoristiksi aikoville, mukaan lukien muutama 16-vuotias.
Kokeilu oli menestys myös sikäli, että sen avulla saatiin ihmisiä suorittamaan moottoripyöräkortteja ja myös ostamaan pyöriä.
– Noin 15-20% kaupunkini väestöstä osti tämän vuoksi uuden Harley-Davidsonin, Reinisch totesi.
Harley maalautti kaupungin vesitorniin oman logonsa, ja Ryderista on nyt tullut jonkinlainen turistinähtävyys. Ihmisiä ajaa kaukaakin kuvaamaan vesitornia ja ihmettelemään kaupunkia.
Pormestari, joka on ammatiltaan farmari, kävi ovelta ovelle rekrytoimassa ihmisiä mukaan ajotunneille. Osa vastusti asiaa, koska ei halunnut kotikaupungistaan magneettia kovaäänisille moottoripyörille ja juhlimiselle. Mutta toisinkin kävi. Eräästä äänekkäimmästä 75-vuotiaasta vastustajasta on sittemmin tullut innokas Harley-fani ja vanhin ajokoulutukseen osallistuja.
Ryder on tyypillinen Ylä-Keski-Lännen kaupunki, jossa on maanviljelilijöitä, mylly, kahvila ja majatalo eikä sitten paljoa muuta.
Willian A. Davidsonin pojanpoika Bill Davidson uskoo, että H-D toi vapauden tunteen kaupunkilaisille, kokemuksen, ja "wow"-fiilingin, jossa nämä kokivat olevansa osa jotain suurta. H-D silmäili aiemmin myös Freedom- ja Independence-nimisiä kaupunkeja sillä silmällä, koska niiden nimet edustavat yrityksen arvoja.
– Tämä on ollut iso menestys meille. Luulen, että arvioimme tämän ja teemme saman mahdollisesti jossain muuallakin, todella globaalisti, Bill Davidson pohti.
Aiheesta aiemmin: Harley-Davidson opettaa kokonaisen kaupungin ajamaan moottoripyörillä