Taustaksi se, että Oulun poliisilaitos suoritti syyskuussa tehostettua liikennevalvontaa mopoiluun liittyen koko poliisilaitoksen alueella. Tehostetulla valvonnalla pyrittiin vastaamaan poliisille tulleisiin valvontapyyntöihin, joita tänä syksynä on tullut varsin paljon.
Lista mopojen puutteista ja rikkeistä oli melkoinen, kun kyse on vain sadasta moposta.
Valvonnassa keskityttiin mopojen kuntoon sekä virityksiin sekä mopoilijoiden ajotapoihin. Samaten puututtiin vain niihin tapauksiin, joissa ajopeleissä oli näkyviä puutteita kunnossa tai huomauttamista kuljettajan ajotavassa.
Kaikkiaan poliisi pysäytti noin sata mopoilijaa. Rikesakkomääräyksiä kirjattiin 30 kpl ja sakkovaatimuksia 37 kpl. Rikosilmoituksia kirjattiin yhdestä rattijuopumuksesta sekä yhdestä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Mopojen tavallisimmat kuntopuutteet liittyivät jarruihin, ajo-, taka- ja jarruvaloihin sekä renkaiden kuntoon. Monesti myös iskunvaimennuksessa ja ohjauksen sekä renkaiden laakeroinneissa oli huomauttamista. Myös taustapeilien puuttumiseen kiinnitettiin huomiota. Viritettyjä mopoja tavattiin varsin paljon. Näistä moottoripyöriksi luokiteltavia oli parikymmentä.
Moottoripyörä-luokittelu merkitsee kaikkine sivukuluineen "mopon" omistavan nuoren vanhemmille noin tonnin pottia.
Moottoripyöräksi muutetun mopon kuljettajat määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon, jos taskussa oli vain AM-luokan ajokortti (mopokortti). Katsastukseen määrättiin yli 30 mopoa joko virittämisen tai jarruttomuuden takia.
Valvonnassa tavattiin myös puolenkymmentä viritettyä kevytmoottoripyörää, eli näiden tehot ylittivät sallitun 11 kw. Liikenteestä tavattiin myös muutamia alaikäisten kuljettamia mopoja sekä yksi moottoripyörä. Näissä tapauksissa sakkovaatimus meni kuljettajien vanhemmille.
Oheisessa kuvassa on esimerkki mopon hammasrattaan kiinnityksestä. On hyvä, että nuoret ovat kekseliäitä, mutta me luokittelisimme tuon klemmarikiinnityksen kutakuinkin hengenvaarallisten keksintöjen joukkoon. Emmekä silloin vielä edes kerää mummopisteitä.
Kannattaisiko vanhempien keskustelujen lisäksi käydä edes vaivihkaa katsomassa, miltä nuorten mopot näyttävät? Hengenvaaralliset kannattaa viedä huoltoon tai pistää ajokieltoon jo kotona.