Lähde osallistui kilpailuun viime vuoden kesällä täyttämällä kyselylomakkeen moottoripyöräharrastuksensa merkityksestä samalla, kun odotti vuoroaan Harley-Davidsonin touring-pyörän koeajoon Turussa. Äärimmäinen vapaus oli sanapari, jolla Tommi Lähde kuvaili ajon suomaa kokemusta. Se vakuutti tuomariston.
– Reissu ylitti odotukset kaikin mahdollisin tavoin, vaikka fiilikset olivat jo valmiiksi korkealla. Kaikista maailman reissuista tämä menee kärkeen, ja kirkkaasti, Lähde tunnelmoi.
– Olen ajanut Amerikassa aiemmin autolla, mutta sitä ei voi edes kunnolla verrata fiilikseen, jonka kokee prätkällä ajaessa. Kaikki tuoksut ja lämpötilan vaihdokset ovat asioita, joita ei voi autossa kokea.
Ympäri Lounais-Amerikkaa Road King Specialilla
5.-15.9. kaasuteltu Discover More -prätkäseikkailu vei Lähteen ja hänen ystävänsä Jukka Tuomisen ympäri Lounais-Amerikkaa. Matka alkoi Los Angelesista ja päättyi samaan paikkaan, mutta 4 000-kilometrisen kierroksen aikana kaksikko pääsi näkemään muun muassa San Franciscon, Oaklandin, Yosemiten ja Death Valleyn kansallispuistot, Las Vegasin, Grand Canyonin, Arizonan Monument Valleyn sekä Kingmanin.
Lähde valitsi alleen Harley-Davidsonin 2017 Road King Specialin.
– Se on niin jäätävän hyvä vehje, ettei mitään rajaa. Vuoristoteillä ajaessa ei edes huomannut, että ajoi ylämäkeä, koska moottori ei antanut mitään väsymisen merkkejä. Lähes 1800-sylinterin kone vaan on niin väkivahva ja vääntävä. 2017 Road King Special on jo ostoslistallani seuraavaa moottoripyöräkautta varten.
Lähteen reissulla näkemistä paikoista eniten ihastutti Grand Canyon.
– Se on niin vaikuttava paikka. Kun ajaa kanjoninreunaa pitkin, loppuvat superlatiivit kesken. Siinä vain mykistyy ja on kiitollinen siitä, että itselle on sallittu tällainen elämys.
Jylhien maisemien lisäksi Lähteen sisintä lämmitti erityisesti Harley-ajajien välinen yhteenkuuluvuuden tunne. Huoltoasemilla tuntemattomat moottoripyöräharrastajat tulivat vaihtamaan suomalaisten kanssa kuulumisia ja jos kaksikko pysähtyi tauolle valtatien reunaan, ei mennyt aikaakaan, että Harrikkaharrastajat jo tarjosivat apuaan.
– On uskomatonta, miten yksittäinen brändi voi luoda tunnesiteen tuntemattomien ihmisten välille, Lähde hämmästelee.