Syyskuussa alkaneessa nelivuotisessa L3Pilot-hankkeessa pyritään vastaamaan uusiin ja yhä suurempiin liikkumiseen liittyviin vaatimuksiin. Testiajoneuvoissa käytettävien uusien tekniikoiden tutkimisella valmistaudutaan myös laajamittaisiin ajoneuvojen kenttäkokeisiin tutkimuksen päätyttyä, kerrotaan VTT:n julkaisemassa tiedotteessa.
Teknologian tutkimuskeskus VTT vastaa hankkeessa tutkimusmenetelmän kehittämisestä ja osallistuu datahallinnan ja evaluoinnin osaprojekteihin.
Testattavat teknologiat tuovat automaatiota erilaisiin ajotilanteisiin, kuten pysäköintiin, moottoritieajoon, ruuhkassa ajamiseen tai risteysajoon kaupungeissa.
Tuhat testikuljettajaa
– Automaattisten ajoneuvojärjestelmien toimivuus varmistetaan monissa eri liikennetilanteissa, kun noin tuhat kuljettajaa pääsee ajamaan testiajoneuvoja normaalissa liikenteessä, kertoo johtava tutkija Satu Innamaa VTT:ltä.
Testit tuottavat arvokasta tietoa teknisten näkökohtien ja automaattiajamisen liikenteellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten arvioimiseen. L3Pilot-hankkeessa selvitetään myös käyttäjien näkökulmaa automaattiajamiseen, ajomukavuutta ja ajotapaa.
Kuten aiemmasta aiheeseen liittyvästä artikkelistamme kävi ilmi, automaattiseen tai autonomiseen ajoon, itsenäisesti liikkuviin ajoneuvoihin liittyy vielä paljon ongelmia erityisesti moottoripyörien ja muiden moottoroitujen kaksipyöräisten ja vaikkapa polkupyöräilijöidenkin näkökulmasta.
Artikkeli luettavissa täällä: Kävimme VTT:ssä selvittämässä robottiautoilun haasteita: näkeekö itsekseen ajava auto moottoripyörän?
Suomalaisten moottoripyöräilijöiden näkökulmasta lienee hyvä asia, että kotimaista osaamista on ison hankkeen tutkimusmetodiikan kehitystyössä.
EU:n Horisontti 2020 -ohjelmaan kuuluvassa L3Pilotissa on mukana 34 organisaatiota, jotka ovat sitoutuneet testaamaan ja arvioimaan automaattisten ajojärjestelmien vaikutuksia. Ajoneuvovalmistajista hankkeessa ovat mukana AUDI AG, BMW Group, Centro Ricerche Fiat SCPA, Daimler AG, Ford, Groupe PSA, Honda R&D Europe, Jaguar Land Rover, Opel Automobile GmbH, Renault, Toyota Motor Europe, Volkswagen AG ja Volvo Car Corporation.
VTT:n lisäksi tutkimusosapuolina ovat German Aerospace Center DLR; ika RWTH Aachen University; Institute of Communication and Computer Systems ICCS; SAFER at Chalmers; SNF - Centre for Applied Research at NHH; The Federal Highway Research Institute BASt; TNO - Netherlands Organisation for Applied Scientific Research; University of Genoa; University of Leeds; WMG, University of Warwick ja Würzburg Institute for Traffic Sciences WIVW.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 68 miljoonaa euroa, josta EU:n osuus on 36 miljoonaa. Hanketta johtaa Volkswagen AG.