Tacita itse pitää pyörän pitkää ajomatkaa per lataus melkoisena merkkipaaluna sähköisessä liikkuvuudessa, eikä aiheetta. Sähkömoottoripyörien yleistymisen yksi pahimpia esteitä on - samoin kuin -autojenkin - ollut lyhyet ajomatkat "tankkausta" kohti. Toinen on tietysti ollut hinta.
Mikäli lupaus 270 kilometrin ajomatkasta pitää suurin piirteinkään paikkansa, niin pyörää voi jo varovasti verrata normaaleihin moottoripyöriin. Ei niin, etteikö olisi pyöriä, joilla ajaa kevyesti esimerkiksi 400 kilometriä tankkauksella, mutta valtavirta tarjoaa varmaan lyhyempiä tankkausvälejä.
Myös Tacitan ulkonäkö näyttää olevan kohdallaan. Tekniset tiedot ovat muutenkin mielenkiintoiset kuin vain ison akuston osalta.
Kyse on Tacitan ensimmäisestä kruiserista. Pyörä on suunniteltu heille, jotka erityisesti pitävät kiihdyttämisestä sekä vaihtamisen iloista. Kyllä. Vaikka kyseessä on sähköpyörä, siinä on vaihdelaatikko. Valmistajan tavoitteena on viisivaihteisen vaihteiston avulla saada paras mahdollinen välityssuhde kaikkiin olosuhteisiin. Samalla voidaan vähentää moottorin kuumentumista ja sähkönkulutusta.
Pyörässä on tietysti myös kytkin, mutta sen käyttö on ikäänkuin vapaaehtoista, sillä kun sähkömoottoripyörässä päästää kaasun pois päältä, niin moottori ei vedä, joten vaihtamisen voi tehdä turvallisesti, kunhan on ensin päästänyt kaasun pois. Samoin lähdössäkään ei sinänsä tarvita kytkintä, vaan se voi tapahtua kuten muissakin sähköpyörissä: vaihde päälle, ja sitten kaasun kääntö. Kytkin tavallaan vain on paikallaan niitä tilanteita varten, jolloin sitä tarvitaan.
T-Cruise on suunnattu erityisesti Yhdysvaltain markkinoille, siksi ensiesittely AIMEXpossa. Pyörässä on sisäänrakennettu laturi, jolla akku täyttyy 40 minuutissa 80 prosenttiin. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli löytää latauspisteen, niin pyörä latautuu riittävästi ruokailun tai rennon kahvihetken aikana siihen kuosiin, että matkaa on helppo jatkaa.
Tacita toimii Italiassa, Torinossa ja T-Cruise perustuu se aiempaan T-Race-malliin. Se puolestaan osallistui ensimmäisenä sähkömoottoripyöränä koskaan Africa Merzouga -ralliin jo vuonna 2012.
USA-hinnat alla.
Tekniset tiedot
- Pyörä on valittavissa kolmella eri tehoisella akustolla
- 27 kwh akulla ajomatka 270 km (UE 134/2014)
- Pikalatauksella: 80% 40 minuutissa
- Pyörän mukana tulevalla laturilla 100 % 7 tunnissa 220 V 16 A
- Asynkroninen kolmivaihevirtainduktiomoottori
- Kaksi tehokarttaa: Eco ja Sport
- Nestejäähdytys omat kierrot sekä moottorille että ohjaimelle
- Huipputeho 30 kW
- Maksimi kierrosmäärä 8000
- Maksimivääntö 70 Nm
- Varustettu peruutusvaihteella
- Varustettu latausjärjestelmällä, joka USA:ssa sopii level 1, 2 ja 3 latausjärjestelmiin.
- Takajousitus: tuplaiskunvaimentimet, joissa jousen esijännityksen säätö ja 65 mm joustomatka; optiona myös paremmat vaimentimet.
- Etuteleskooppi 41 mm
- Edessä: Metzeler Marathon 120/80-17
- Takarengas: Metzeler Marathon 140/80-15
- 5-vaihteinen vaihteisto, nestekytkin;
- Hihna- tai ketjutoisioveto
- Regeneroiva moottorijarrutus, kytkettävissä napinpainalluksella
- Yhdistetyt jarrut (CBS) edessä 280 mm levy ja takana 240 mm.
- Hinta Yhdysvalloissa dollareissa:
- 7,5 kWh akuilla 10 999; ajomatka 81 km latauksella
- 15 kWh 14 999; 149 km
- 27 kWh 24 999 dollaria, 270 km
- Pyörään on saatavilla erillinen pikalaturi. Lisätietoja valmistajan kotisivuilta.