Artiola Sidecar Racing-teamin kausi oli hyvin vaiherikas. Talven aikana rakennetun pyörän moottori "temppuili" jo kauden ensimmäisissä harjoituksissa, ennen varsinaisia kisoja. Kokonaisuutena katsoen kilpailukausi meni tasaisen varmasti ja tulokset riittivät hienosti hopealle. Kauden varsinainen yllättäjä oli Timo Kallio purkkarinaan Urpo Rasimus. Kallio tunnetaan kyllä rr-piireistä, mutta sivuvaunuratamoottoripyöräilyn puolella tämä parivaljakko nähtiin ensimmäistä kertaa. SM-pronssi on huikea suoritus lajin tuoreelta tulokkaalta.
Markku Artiola miten tiivistäisit menneen kisakauden?
– Tyytyväisiä ollaan, Markku Artiola totesi. – Vaikka kaudella oli muutama harmittava keskeytys, niin kokonaisuudessaan ollaan tyytyväisiä.
Nyt Pärnussa oli tiivis kahden kilpailun kisapäivä. Päivän ensimmäisessä, sateessa ajetussa kisassa toiseksi, ja toisessa lähdössä keskeytys. Mitä tapahtui ja kuinka muut mukana olleet Suomalaiset pärjäsivät?
– Olimme vankasti johdossa, kun viimeisellä kierroksella tuli sähkövika ja moottori sammui. Yksi sähköliitin kettuilee meille, on tehnyt sitä ennenkin, joten tiedetään mistä vikaa etsiä. Jumppanen (Ari Jumppanen / Teijo Ripatti) oli ensimmäisessä lähdössä neljänsinä ja nyt meidän keskeyttäessämme Jumppanen / Ripatti nousivat toiseksi, mutta kiepsahtivat katolleen. Onneksi ei käynyt yhtään pahemmin. Timo ja Upi eivät kilpailleet, sillä huomasivat, että pyörässä on pieni tekninen vika, joten päättivät ihan turvallisuussyistä jättää kisat ajamatta, kertaa Artiola rauhallisesti päivän tapahtumia.
Joko kilpailukausi on tässä?
– Laitoin juuri kyselyn Englantiin Assenissa ajettaviin kisoihin, mahtuuko sinne mukaan. Mikäli emme pääse sinne, niin sitten menemme Hockenheimiin, sinne mahtuu varmasti. Molemmat kisat ajetaan, pahus sentään, samana viikonloppuna kuun vaihteessa. Kumpaan sitten menemmekään, niin sieltä jatkamme vielä lunta pakoon Oscherslebeniin 7-8.10 ajettaviin kisoihin.
– Ensi perjantaina 15.9 järjestetään Virtasalmella vapaat harjoitukset, jolloin halukkaille on tarjolla kyyditystä sivuvaunumoottoripyörällä. Ja kuten aikaisemminkin, otan mukaan toisen pyöräni, joten jos rohkeutta riittää, niin on myös mahdollista kokeilla ajaa sivuvaunumoottoripyörää. Muitakin sivuvaunumoottoripyöriä on paikalla. Ainakin Ari Jumppanen ja Timo Kallio ovat lupautuneet kyydittämään halukkaita. Ajamme ja ajelutamme kello 11.00-18.00. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita, kehottaa lopuksi Markku Artiola.
Kylmiltään pronssille
Auton pakkaamisen lomassa Timo Kallio ehtii puhelimeen. Kertoisitko lyhyesti kuinka päädyit sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin?
– Itse asiassa ajoin aikoinani cartingia. Kun menin Imatralla autokorjaamolle töihin niin siellä oli pitkän linjan RR-ukko Martti "Simo" Solja. Hän tarjosi mahdollisuutta ajaa minimotoa, josta myöhemmin siirryin ajamaan 250 kuutioisiin. Parin mutkan kautta aloin ajamaan RR:ää. Se meni oikeinkin hyvin, mutta rahat olivat vähissä ja kun meitä oli kaksi veljestä Juha ja minä ajamassa, niin jäin sitten taka-alalle mekaanikoksi Juhan ajaessa kilpaa, tiivistää Timo Kallio.
– On ollut jo pitkään puhetta, että miltä tuntuisi ajaa kilpaa sivuvaunuratamoottoripyöräillä. Viime talvena sitten kysyin Upilta (Urpo Rasimus), että lähtisitkö minulle purkkiorjaksi. Kun hän suostui, niin soitin Makelle (Markku Artiola), että tietäisikö hän mistä saisi sivuvaunumoottoripyörän lainaan. Make kutsui meidät Motoparkkiin, jossa oli rataharjoittelupäivä.
Motoparkkiin lähtiessämme ja sieltä palatessamme Imatralla satoi lunta, mutta Motoparkissa oli rata sulana. Harjoittelimme 15-20 kierrosta ja sillä kokemuksella lähdimme ensimmäisiin kisoihimme Botniaringille. Saimme lainaksi Reffen (Petri Lönnroos) sivuvaunun, jonka Make tiesi vapaaksi. Tarkoituksenamme oli ajaa vain kaksi SM-sarjan kilpailua, että saamme luvan osallistua Imatranajoihin, mutta jo kolmannessa SM-osakilpailussa meillä olikin oma pyörä. Kiitos Kari Aution Kone.net:stä.
Ottaen huomioon vähäisen harjoittelun ja kokemuksen lajissa, niin varsinkin Virtasalmella ajettu kisa meni paremmin kuin hyvin. En niinkään tuijota sijoituksia vaan kellotettuja aikoja.
Soolo- ja sivaripyörillä ajamisessa ei ole oikeastaan mitään samaa, mutta varmaan kymmene vuotta carting-radalla osaltaan on edesauttanut sivuvaunumoottoripyörällä ajamiseen. Lisäksi rauhallinen ja täsmällinen ajotyylini ilmiselvästi sopii tähän lajiin. Autopuolen ajolinjat ovat aikalailla samat kuin sivuvaunumoottoripyörien, joten niistä kaikista on ilmiselvästi ollut hyötyä tähän lajiin.
Ennen kaikkea kuitenkin Upi on kova. Mies on ollut aikaisemmin varikolla korkeintaan keittämässä meille kaurapuuroa. Osmo´s Cosmos -bändin kuskin paikalta kylmiltään purkkiorjaksi, niin se on jo jotain.
Meidän kisakausi päättyy nyt tältä erää tähän. Tulemme toki Virtasalmelle, mutta emme lähde tämän pidemmälle Eurooppaa kiertämään kilpailuja. Ensi kaudella jatkamme RR:n ratamoottoripyöräilyn SM-sarjassa, kertoo Timo Kallio vielä lopuksi.