Kyseessä on Ducatin historian aikana ensimmäinen kerta, kun se varustaa tuotantomoottoripyörän 4-sylinterisellä koneella. Itse julkistustapahtuma oli eilen Misanon moottoriradalla San Marinon GP:n yhteydessä.
– Esittelemme suurella ylpeydellä tämän teknologian jalkoiven. Se edustaa uuden luvun alkua yrityksessämme, ja alleviivaa elinvoimaamme ja järkähtämätöntä sitoutumistamme investoimaan uusiin tuotteisiin, totesi Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali. – Tämä moottori myös korostaa Ducati Corsen ja tehdaspyörän kehitystiimin läheistä yhteistyötä todistamalla, miten olennaista kilpa-ajo voi olla sellaisen uuden teknologian kehittämiselle, jota myöhemmin sovelletaan tuotantopyörissä. Marraskuussa EICMA:ssa esittelemme uuden Panigale V4:n, täysin uuden moottoripyörän, jonka voimanlähteenä on tämä tavaton moottori.
Moottori sopii siis radalle, kuten perimänsäkin antaa ymmärtää, mutta myös sporttisen maantiekuskin käyttöön. Keskialueen väännön ja riittävän alaväännön turvaamiseksi moottorin kuutiotilavuus on hieman suurempi kuin sen MotoGP-version. Desmosedici Stradale V4:n kuutiotilavuus on 1103 cm3. Moottori täyttää Euro 4 -normit ja sen teho on 155 kW / 210 hv 13,000 rpm. Huippuvääntö ylittää 120 Nm kierrosaluevälillä 8750 - 12 250 rpm.
Moottorin R-versio, jonka kuutiotilavuus jää alla 1000 kuutiosentin - joka kiertää korkeammalle ja on suunnattu enemmän ratakäyttöön - on tällä hetkellä jo melko pitkällä kehitysvaiheessaan. Tätä moottoria käytetään Superbike-sarjassa 2019.
Desmosedici Stradalen V4-moottorin venttiilikoneisto on merkin perinteiden mukaisesti desmodrominen, ja sen sytytysjärjestys on optimoitu tasaisen tehon tuottamiseen. Kampiakseli kiertää vastapäivään, mikä pienentää hyrrävoimia ja parantaa pyörän käsiteltävyyttä.
90° V4-moottori on varsin pienikokoinen, ja mahdollistaa painon keskittämisen. Etusylinterit on kallistettu 42° kuten myös MotoGP-pyörässä. Tämä mahdollistaa isomman jäähdyttimen käytön sekä sen, että takahaarukan kiinnityspiste tulee mahdollisimman eteen.
Sylinterin poraus on 81 mm, joka on sama kuin kisapyörässä.
Tekniikkaa:
- 1,103 cm³ 4-sylinterinen 90° V-kone
- Poraus x isku 81 x 53.5 mm
- Puristussuhde 14:1
- Huipputeho yli 210 hp 13,000 rpm
- Maksimivääntö yli 120 Nm 8,750 - 12,250 rpm
- Desmodrominen venttiilikoneisto, kaksi nokka-akselia, 4-venttiilikannet