Tutkijatiimi, jossa oli mukana viranomaisia Yhdysvaltain Liikenneministeriöstä ja Kansallisesta Tieliikenneturvallisuushallinnosta rakensi kokeen, jolla selvitettiin sitä, miten paljon mieli vaeltelee autolla ajamisen aikana. Tutkimuksessa oli kohteena vapaaehtoisia, jotka liitettiin kiinni elektrofysiologiseen seurantajärjestelmään. Sen avulla tutkijat voivat seurata muutoksia aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koska niitä ei voitu liittää "oikeisiin" kuljettajiin oikeassa ajotilanteessa, niin kokeet suoritettiin ajosimulaation avulla.
Simulaatio tehtiin matkimaan yksitoikkoista päivittäistä töihinajoa. Viitenä peräkkäisenä päivänä tutkittavat liitettiin monitoreihin ja vietiin sitten ajosimulaattoriin. Siellä he suorittivat kaksi 20 minuutin ajorupeamaa pitkin suoraa ja tarkoituksellisen tylsää valtatien pätkää tasaisella nopeudella. Näiden ajojen välillä heidän piti kirjoittaa koe, jolla he ikään kuin matkivat päivän työrupeamaa.
Ajaessaan he kuulivat summeriäänen epäsäännöllisin välein, ja heidän piti kuitata tablettitietokoneeseen, oliko heidän mielensä vaeltanut, kun summeri soi. Jos he vastasivat "kyllä" heiltä kysyttiin myös, olivatko he olleet tietoisia asiasta.
–Tutkimuksessa selvisi, että simuloidun ajamisen aikana ihmisten ajatukset vaelsivat todella paljon - joillakin jopa 70 % kaikesta ajasta, kertoi George Masonin yliopiston tutkija Carryl Baldwin.
Kolmannes ajosta "pimeässä"?
Tiimi kertoi, että kohteiden ajatukset harhailivat todennäköisemmin toisen matkan aikana, ja että he olivat tietoisia mielensä vaeltelusta noin 65 % ajan. Havainnoimalla aivojen sähköistä aktiivisuutta tutkijat näkivät muutoksia aivojen sähköfysiologiassa, kun ajatusten harhailua ilmeni.
– Mielen (ajatusten) vaeltelu voi olla olennainen osa ihmisen eksistenssiä, ja siten väistämätöntä, Baldwin toteaa. – Se voi olla tapa palauttaa mielen toimintakyky pitkän työpäivän jälkeen. Siitä emme ole vielä varmoja, miten vaarallista se on ajon aikana. Tarvitsemme lisätutkimusta selvittääksemme sen. Turvallisuuden parantamiseksi tulevaisuudessa voisi yksi optio olla autonomiset kuljetusjärjestelmät, kuten itsestään ohjautuvat autot. Ne mahdollistavat sen, että ihmisten mieli tai ajatukset saavat vaellella silloin, kun se on turvallista, mutta kytkeytyvät taas päälle, kun on tarvetta.
Aiheesta kertoi New Atlas.
Sama ilmiö on havaittavissa varmaankin myös moottoripyöräillessä. Millaisia kokemuksia itselläsi aiheesta on? Laita viestiä osoitteeseen: toimitus (@) motouutiset.fi.