Yle:n tieto perustuu siihen, että Yleisradioyhtiö ARD paljasti ohjelmatiedoissa, mitä tulossa on. Keskiviikkoiltana Plusminus-ohjelmassa kerrotaan, miten valmistajat optimoivat ajoneuvot siten, että ne ovat hiljaisia testissä vaaditussa 50 kilometrin tuntinopeudessa.
EU:n tyyppihyväksyntää tehtäessä ajoneuvot testataan kiihdytystestillä. Melu mitataan mikrofoneilla ajoneuvon ajaessa mittauspaikkojen ohi. Saksalaistietojen mukaan useat ajoneuvot on suunniteltu niin, että melu voi monikertaistua, kun vauhti nousee yli viidenkympin.
EU on jaotellut henkilöautojen melurajat neljään eri ryhmään auton tehomassan mukaan, ja melurajoja ollaan lähivuosina kiristämässä. Kevyelle ja pienitehoiselle autolle hyväksytään tällä hetkellä enimmillään 72 desibeliä. Suurimmista henkilöautoista saa tyyppihyväksynnässä lähteä ääntä 75 desibelin verran.
Moottoripyörille on erikseen omat säännöksensä. Niiden äänet mitataan kuitenkin samalla menetelmällä.
EU kieltää käyttämästä ajoneuvoissa järjestelmiä, jotka manipuloivat testitilanteessa moottorin ja pakokaasujärjestelmän äänitasoa.