Guy Martin pääsi koeajamaan kahdeksan kierroksen ajan H&H Classics -huutokauppatalon pitäjän George Bealen kokoelmiin kuuluvaa pyörää Castle Combessa Witshiressä 16. heinäkuuta.
Pyörä itsessään on todellinen ihme: se on nelitahtinen vastaus 60-luvulla valtaapitäneille kaksitahtisille, ja millainen sellainen: 247 cm3, kuusi sylinteriä, 24-venttiiliä! Moottori kiersi uskomattomat 18 000 rinkiä minuutissa. Pyörä luonnehdittiin alkuun vaikeaksi ajettavaksi, mutta sitten Mike Hailwood palasi takaisin Hondalle, heitti pyörän iskarit menemään, vaati tilalle Girlingejä sekä pidempää takasvingiä ja voitti pyörällä kahtena peräkkäisenä vuotena maailmanmestaruuden suvereenisti. Olisi varmaan voittanut vielä kolmannenkin, mutta Honda päätyi lopettamaan MotoGP-kisaamisensa ja siirtyi Formula ykkösiin.
Guy Martin kertoi kahdeksan ajetun kierroksen jälkeen, että "se on hämmästyttävin pyörä, millä olen koskaan ajanut".
Hailwood samaa mieltä
– Guyn näkemys pyörästä ei ole ainut laatuaan. Mike Hailwood kertoi minulle, että tämä on paras pyörä, millä hän on koskaan ajanut, H&H Classicsin perustaja George Beale totesi. Beale on myös rakentanut Guyn ajaman pyörän. Se on yksi kahdeksasta superkalliista RC174-replikasta, jotka Beale on tehnyt. Beale oli ollut hermostunut siitä, miten pyörälle käy, kun Guy oli heittänyt koipensa pyörän yli.
– Olen aina hermostunut, kun niillä ajetaan, Beale myhäili. – Guy on omanlaisensa tyyppi ja olen ollut hyvin vaikuttunut hänen mekaniikan tiedoistaan. Luulen, että Guy ja Honda ovat sellainen kombinaatio, jolla parhaalla kuviteltavissa olevalla tavalla herätetään yleisön mielenkiinto.
Martin sai täytäntöön elämänikäisensä halunsa ajaa tällä eksoottisella pyörällä kunniakierroksia Mike Hailwoodin, 9-kertaisen maailmanmestarin muistolle.
Suurin väkijoukko vuosikymmeneen seurasi Castle Comben tapahtumaa, missä oli mukana myös kolminkertainen maailmanmestari Freddie Spencer.
– En ole koskaan ollut näin hermostunut, Guy kertoi, kun hän selitti, miltä tuntui ajaa pyörää. – Menin nukkumaan hermostuneena ja heräsin hermostuneena. Elämässäni on ollut vain kolme pyörää, joilla todella olen halunnut ajaa: Britten ja oma Pikes Peak Suzukini sekä tämä Honda Six. Ja se oli parempi kuin koskaan olin ajatellut sen voivan olla.
– George Beale kertoi, että älä ota enempää moottorista kuin 16 000 kierrosta, joten minun piti ajaa rauhallisesti pitääkseni kierrokset rajan alapuolella, koska pyörä vain haluaa mennä, nauroi linconshireläisässä moottori ulvoen ajettujen kierrosten jälkeen. – Odotin, että on painajaismaista pitää kierrokset korkealla, mutta vaikka se ei olekaan kaikkein paras arkikäyttöön, se oli ok. Se on puoliksi käyttökelpoinen ja se todella kulkee.
Jos Honda Six olisi auto, se olisi Ferrari 250GTO sekoitettuna Ford GT:n kanssa. Jos se taas olisi elokuvatähti, niin se olisi sitä, mitä olisi saattanut syntyä, jos James Dean olisi mennyt naimisiin Marilyn Monroen kanssa. Jos se olisi elävä olento, se olisi yksisarvinen. Itse asiassa parempaa, koska se oli olemassa.
Mikään kone ei määritä Hondan osaamista paremmin. Six oli kulminaatiopiste Hondan unelmassa GP-kisojen dominoinnista.
Pyörä tulee näytille National Motorbike museoon Englantiin 2.9., jossa pidetään H&H Classicsin moottoripyörähuutokauppa.