Honda lupaa uutuudelle lisää nopeutta ja entistä parempia ajo-ominaisuuksia. Vaikka pyörän runko ja jousitus ovatkin hyvin lähellä viime vuonna esitellyn Honda CRF450R –mallin vastaavia, niin uuden mallin jokaista osa-aluetta on hiottu antamaan paras mahdollinen suorituskyky ja ajo-ominaisuudet juuri tähän pyörään.
Pyörän twin cam -moottorissa on enemmän huipputehoa, aiempaa laajempi tehoalue ja pyörässä itsessään uusi runkogeometria, joka tuo lisää pitoa.
Eri teknisten kokonaisuuksien uudistumisen myötä pyörän suorituskyky on parantunut merkittävästi aiempiin malleihin verrattuna. Parhaiten tämä näkyy kiihdytysaikoja verrattaessa. Paikaltaan lähdettäessä uusi 2018-malli on 10 metrin päässä lähes 4 % nopeammin kuin 2017-mallinen CRF250R.
Pyörässä on Showan viime vuonna CRF450R-mallissa esitelty teräsjousilla varustettu etujousitus. Kyseessä on täysin uusi komponentti, joka pohjautuu Showan tehdastiimeille tarjoamaan jousitukseen.
Moottori on täysin uusi
Täysin uusitussa moottorissa on 9 % enemmän huipputehoa kuin aiemmin ja tehoalue on yli 2000 rpm laajempi. Kierroslukurajoitin toimii nyt 900 kierrosta myöhemmin. Tehonlisäys ei ole tapahtunut väännön kustannuksella, vaan moottorissa on myös enemmän ala- ja keskialueen voimaa. Lisäksi moottorin tehokäyrä jatkuu vahvana myös erittäin korkeilla käyntikierroksilla, mahdollistaen pyörän ajamisen myös ns. ylikierrosalueella.
Moottorin ehkä merkittävin uutuus on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia (DOHC). Aikaisempaan Honda Unicam -ratkaisuun verrattuna se mahdollistaa selkeästi korkeammat kierrokset, ilman että käyttövarmuus kärsii. Sylinterinkannessa on myös selkeästi isommat titaaniset venttiilit. Sekä imu- että pakoventtiilin nostoa on myös kasvatettu.
Kannen imukanavat ovat kaasuläppärungolta täysin suorat ja virtaavat selvästi aikaisempaa paremmin. Kuten imukanavat, myös pakokanavat ovat kummallekin venttiilille omansa. Pakokaasut johdetaan pakokanavilta äänenvaimentajille saakka omina putkinaan, toinen oikealta ja toinen moottorin vasemmalta puolelta. Tupla-äänenvaimentajat ovat aiempaa kevyemmät ja lähempänä pyörän keskipistettä, parantaen näin painopistettä ja ajettavuutta.
Puristussuhde on nyt 13,8:1 kun se aikaisemmissa malleissa oli 13,5:1. Mäntä on myös kokonaan uusi ja sen jäähdytystä on parannettu uusilla jäähdytysöljyn ruiskusuuttimilla.
Männän tapissa sekä venttiilikoneistossa on uudentyyppinen DLC –pinnoite (Diamond-like Carbon) joka vähentää kitkaa ja parantaa osien kulutuskestävyyttä.
Aikaisemmista CRF-malleista poiketen uudessa moottorissa on vain yksi öljytila, yksinkertaistaen huoltotoimia. Myös käyttökustannukset laskevat ja painoa säästyy noin 400g. Uudentyyppinen öljypumppu voitelee kovemman käyttöpaineensa ansiosta moottorin liikkuvia osia paremmin sekä paremman hyötysuhteensa ansiosta vie vähemmän tehoa kampiakselilta.
Moottorin kaikkia mittasuhteita on muutettu pienemmän ja kevyemmän kokonaisuuden saavuttamiseksi. Lopputuloksena on voimanlähde, joka sähköstartista huolimatta painaa vain noin 1kg aikaisempaa moottoria enemmän.
Kytkin on mitoitukseltaan muuttumaton, mutta kytkinkori ja käyttövivusto ovat uudet. Myös kytkinlevyjen materiaali on uusi.
Moottorin ohjauskytkimet ovat nyt kaikki samassa yksikössä ohjaustangon vasemmalla puolella; Sammutin, EFI varoitusvalo ja moottorinohjausohjelman käyttökytkin. Kuten aikaisemminkin, on kuljettajalla mahdollisuus vaihtaa moottorin ohjausyksikön asetuksia yhdellä napinpainalluksella.
Käytössä on kolme erilaista karttaa: vakio, miedompi kartta ja terävämpi täystehokartta. Kahta jälkimmäistä voidaan muokata lisävarusteena saatavalla ohjelmistolla.
Runko: keveyttä ja ajotuntumaa
Vuosimallin Honda CRF250R:ssä on Hondan seitsemännen sukupolven alumiinirunko, kuten viime vuonna esitellyssä Honda CRF450R –mallissakin. Rungon suunnittelussa oli kolme selkeää tavoitetta: rantaa pyörän kääntyvyyttä, rauhoittaa etupään käyttäytymistä kovissa nopeuksissa ja mahdollistaa parempi takapyörän pito. Lisäksi uusi runko antaa paremmin palautetta kuljettajalle, eli ajotuntuma on aikaisempaa herkempi.
Visuaalisesti suurin muutos rungossa on uudenmalliset runkoputket. Uusi muoto mahdollistaa paremman päittäisvääntymän ja samaan aikaan jäykistää runkoa sivusuunnassa. Lopputuloksena on parempi etupyörän pito sekä herkempi ohjattavuus. Yhdessä uuden takarungon kanssa kokonaisuus on lisäksi 340g aikaisempaa kevyempi.
Uuden rungon ansiosta painopiste on vieläkin matalammalla kuin aikaisemmassa mallissa. Akseliväli on kokonaisuudessaan lyhentynyt 3 mm ja takahaarukka on 15 mm lyhyempi. Uusi runkogeometria siirtää painopistettä paremmin takapyörälle, mikä parantaa pitoa merkittävästi. Samalla myös eturenkaan ohjauspitoa on saatu matalan painopisteen avulla parannettua.
Uuden rungon myötä myös kaikki muoviosat ovat uudet ja mm. ilmanohjaimet ovat selvästi aikaisempaa kapeammat. Muoviosien istuvuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta liikkuminen pyörän päällä olisi mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Etunumerokilpi ja –lokasuoja ovat aikaisempaa sirommat ja ohjaavat tehokkaammin ilmavirtaa jäähdyttäjille. Titaanista valmistettu 6,3 litran polttoainesäiliö on yli 0,5 kg kevyempi kuin vastaavankokoinen muovitankki. Merkittävän painonsäästön lisäksi titaaninen bensatankki on todella hieno osa ja on erittäin vahva kolhuja vastaan. CRF250R painaa ajovalmiina ja tankattuna 108 kg (kuivapaino noin 99 kg).
Iskunvaimennus ja jarrut
Etujousitus on kokonaan uusi. Showan valmistamassa USD jousituksessa käytetään teräsjousia aikaisemman ilmanpainejousen asemesta. Komponentit ovat erittäin läheistä sukua Showan Japanissa kisa-tiimeille tarjoamalle ”Factory Kit” –jousitukselle ja niinpä etupään toiminta onkin poikkeuksellisen herkkää ja helposti säädettävissä eri alustoille ja kuljettajille.
Takajousitus on niin ikään uusi. Uuden iskunvaimentimen yläkiinnitys on 39 mm aikaisempaa alempana, mikä mahdollistaa ilmanpuhdistajalta tulevan ilmanottokanavan reitityksen iskunvaimentajan yli eikä enää ympäri, kuten aikaisemmin. Lisäksi uudella järjestelyllä painopiste saadaan alemmaksi ja keskemmälle runkoa, kun takavaimennin voidaan asentaa keskelle runkolinjaa (oli aikaisemmin 5mm oikealla johtuen ilmanottokanavan reitityksestä). Lisäksi vaimentajan matala asennuspaikka rauhoittaa takajousituksen käyttäytymistä kovilla nopeuksilla. Välimatka takahaarukan akselilta takapyörän akselille on lyhentynyt 15 mm ja itse takahaarukka painaa 220g aikaisempaa vähemmän.
Jarrut ovat aina olleet Hondan MX pyörissä erittäin hyvin ja loogisesti toimivat. Niin nytkin. Etujarrulevynä käytetään 260mm ”piparkakkulevyä” ja kaksimäntäistä puristinta. Takana samanlaisen levyn halkaisija on 240mm ja puristimena 1-mäntäinen Nissinin valmistama yksikkö.
2018 Honda CRF250R hinta julkaistaan myöhemmin. Ensimmäiset asiakastoimitukset saapuvat maahan Joulukuussa 2017.
Honda CRF250 2018, tekniset tiedot | |
Moottori | 4-tahtinen DOCH |
Kuutiotilavuus | 249.4 cc |
Isku x poraus | 79.0 mm x 50,9 mm |
Puristussuhde | 13.9 : 1 |
Polttoaineen syöttö | Ruisku |
Polttoainetankin tilavuus | 6,3 l |
Sytytys | Digitaalinen CDI |
Käynnistys | Starttimoottori |
Kytkimen tyyppi | Märkä monilevykytkin |
Vaihteiden määrä | 5 |
Toisioveto | Ketju |
Rungon tyyppi | Alumiininen kaksoiskehto |
Pituus x Leveys x Korkeus | 2,183 mm x 827 mm x 1,274 mm |
Akseliväli | 1,486 mm |
Ohjauskulma (Caster) | 27,5 astetta |
Ohjauksen jättö | 116 mm |
Istuinkorkeus | 957 mm |
Maavara | 328 mm |
Paino ajovalmiina ja tankattuna | 108 kg |
Etujousitus / Joustomatka | Showa 49mm jousikeula / 305mm |
Takajousitus / Joustomatka | Showa Honda Pro-Link / 314mm |
Eturengas Pinnavanne | 80/100-21 Dunlop MX3S |
Takarengas Pinnavanne | 100/90-19 Dunlop MX3 |
Etujarru | 260mm piparkakkulevy |
Takajarru | 240mm piparkakkulevy |