Todellisuudessa Vietnamin pääkaupungin Hanoin 7,5 miljoonalla asukkaalla on jo noin 5,2 miljoonaa moottoripyörää tai mopoa ja 486 000 autoa. Lisäksi kaupungin kaduilla liikkuu yli 1,2 miljoonaa ajoneuvoa muista maakunnista.
Autojen määrä kasvaa vuosittain yli 10 % ja moottoripyörien 6,7 %.
Hanoin viranomaisten mukaan kaupungin nykyisen tieverkon pitäisi olla tällä ajoneuvomäärällä 1,34 kertaa suurempi, että edes 60 % rekisteröidyistä autoista ja moottoroiduista kaksipyöräisistä voisi ajaa samaan aikaan 20 km/h nopeudella.
Kaksipyöräisten liikkumista aiotaan rajoittaa pääkaupungissa vaiheittain. Vuosina 2017-20 yleisen liikenteen palveluja parannetaan ja samalla henkilökohtaisten ajoneuvojen pääsyä ruuhkaisimmille alueille rajoitetaan vuorottaisina päivinä rekisterikilvestä riippuen. Vuosina 2017-2030 henkilökohtaisten ajoneuvon käyttö tietyillä alueilla kielletään tiettyihin aikoihin ja vuoteen 2030 mennessä moottoripyörien käyttö kielletään kokonaan, kertoo Vietnamnet.
Julkisen liikenteen kehittäminen on ymmärrettävää, koska se vapauttaa katuja ajoneuvoille, mutta kehittyvässä maassa saattaa tulla yllätyksenä se henkilöautojen määrän kasvu, minkä moottoripyörien käyttökielto aiheuttaa.
Päätös on myös herättänyt runsaasti vastustusta.