Tutkimus on tehty Australiassa Queenslandin poliisin toimesta, ja se kertoo Fraser Coastin tapahtumista, mutta oletettavasti siitä voi tehdä jonkinlaisen yhtenäistävän päätelmän myös kotimaassamme tapahtuneisiin moottoripyöräonnettomuuksiin.
Yksi olennainen osa motoristin turvallisuutta on ennakoiminen. Potentiaalisten riskitoimintamallien ja -tilanteiden tunnistaminen on oleellinen osa ajotaitoa. Tässä tapauksessa tämän tutkimuksen antama hyöty on jo siinä, että siinä käsitellään asioita, jotka normaalisti eivät tule esille onnettomuusdataa analysoitaessa.
Alueen poliisikeskushallinnon mukaan jopa 96 % onnettomuuksista tapahtuu kun motoristit ajavat selkeissä sääolosuhteissa ja 32,3 % kun matkataan 60 kilometrin tuntivauhdilla.
Peräti 72 % onnettomuuksista tapahtuu kirkkaassa päivänvalossa.
Onnettomuusdatan mukaan onnettomuudet tapahtuvat todennäköisimmin alueilla, missä näkyvyys on avara ja hyvä, maasto vaakasuoraa ja tiet päällystettyjä ja kuivia.
Onnettomuuksia tapahtui enemmän silloin, kun moottoripyöräilijät olivat ajamassa huvikseen (60 %) verrattuna siihen, että he olivat matkalla töihin tai töistä kotiin (21 %).
Vain 11 % onnettomuuksista tapahtui ilta- tai aamuhämärässä.
Asiaa Fraser Coast Chroniclelle kommentoinut mp-kouluttaja totesi, että 84 % kuolintapauksista, joissa on ollut toinen ajoneuvo mukana, se toinen ajoneuvo on ollut syyllinen. Mutta moottoripyöräilijälle pelkkä oikeassaolo ei riitä.
– Siitä ei ole iloa pyörätuolissa. Siksi opetan oppilaitani ajamaan defensiivisesti. Jos ajattelisin, että muut kuljettajat ovat vastuussa minun turvallisuudestani ajaessani moottoripyörälläni, niin en ajaisi sillä, Tom Downs totesi.
Eli voisiko tämä koota jotenkin niin, että silloin kun ajat vapaa-ajallasi moottoripyörällä ja keli on hyvä, on myös syytä olla tarkkaavainen eikä päästää mieltä herpaantumaan eikä kokeilla pyörän piileviä voimavaroja? Sitä varten ovat moottoriradat ja rataharjoittelu.