5. Perussääntö: moottoripyörä pysäköidään kuten autokin.
Moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa. Moottoripyörää ei saa myöskään pysäköidä polkupyöräparkkiin.
Parkkikiekkoa ei tarvitse käyttää, mutta samat pyäsköintipaikkakohtaiset aikarajoitukset koskevat moottoripyörää siinä missä autoakin.
4. Jokaisen samaan ruutuun pysäköidyn pyörän pitää maksaa parkkimaksu
Moottoripyöriä mahtuu samaan autolle tarkoitettuun pysäköintiruutuun parhaimmillaan neljäkin, mutta siitä saattaa seurata sakko. Yksityisen pysäköinninvalvonnan tiet ovat tuntemattomat, mutta julkisen pysäköinninvalvonnan piirissä kaikista samaan ruutuun pysäköidyistä moottoripyöristä pitää olla pysäköintimaksu suoritettuna. Muut pyörät eivät siis pääse sen yhden maksaneen siivellä.
3. Säilytä parkkimaksukuitti itselläsi, älä laita sitä pyörään
Pysäköintimaksusta saatavat paperikuitit ovat hankalia. Tuuli tai pitkäkyntinen tarttuu herkästi sellaiseen, jos lapun jättää moottoripyörän tangolle. Siksi monen kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, ettei moottoripyörään tarvitse laittaa maksettua lippua. Mahdollisen pysäköintisakon saa mitätöityä toimittamalla pysäköintiviranomaiselle todisteeksi joko lipun tai valokuvan siitä.
Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.
2. Varmista esteetön poistuminen
Kun haluaa noudattaa sekä lakia että käytössääntöjä, niin sekään ei ole moottoripyörän kanssa ongelmatonta. Yhteen parkkiruutuun saa laittaa monta moottoripyörää, mutta jokaisen siihen pysäyttäneen motoristin poistumisen tulee pysyä esteettömänä. Hukkatilaa siis yleensä jää, vaikka yrittäisi parhaansa.
Jos yksittäinen motoristi latoo yhteen ruutuun vaikkapa viisi omistamaansa moottoripyörää, häntä voidaan sakottaa, jos jokaisen pyörän ruudusta poistumisreitti ei ole esteetön. Samoin vaikkapa kaveriporukan kohdalla. Jos poppoo jättää parkkeeraustilan säästämiseksi moottoripyöränsä limittäin yhteen ruutuun, heitä saatetaan sakottaa esteettömyyden laiminlyömisestä.
1. Ruudun reunoja ei saa ylittää
Parkkiruudun ääri on sen rajan ulkoreuna. Jos osakaan ajoneuvosta ylittää sen, kyse on laittomasta parkkeerauksesta. Ja siitähän seuraa tietysti parkkisakko.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Moottoripyörien pysäköinti Suomessa on onnenkauppaa, vai onko?
Pysäköinnin maksaminen Helsingissä helpottuu myös motoristeille
Kuopiossa tarjolla parkkipaikkoja moottoripyörille torin laidalla