Viime vuonna eloon herätetty ja valtavat katsojamäärät saavuttanut moottoripyörien katuratakilpailu Imatralla saa jatkoa heinäkuussa. Tällä kertaa lähtöviivalla maailmanluokan kuljettajien lisäksi tullaan näkemään myös espoolainen Pertti Lindegren, joka oli paikalla jo viime vuonna, mutta tuolloin vielä katsojan roolissa.
- Olisin ehdottomasti halunnut ajaa Imatralla jo viime vuonna, kun kisa järjestettiin ensi kertaa. Selvitin etukäteen, että vaatimuksena kisaan hyväksymiselle oli A-luokan kilpailulisenssi, mutta ajoin tuolloin vielä Suomen Cup- eli B-luokkaa. Kisoja sivusta seuratessa päätös oli kuitenkin selkeä - ensi vuonna tuolla on pakko olla itsekin mukana, Lindegren kertoo.
Ehto A-lisenssistä täyttyi vielä saman kauden aikana Lindegrenin ajaessa Superstock 600B -luokan hopealle, jolloin sarjan pistesaalis riitti nostamaan kuljettajan vaadittuun SM-luokkaan. Vaikka Lindegrenin ensimmäinen kausi mestaruussarjassa onkin alkanut hyvin ja jopa SM-pisteitä on saatu haalittua kasaan, ei hyväksyminen mukaan katuratakisojen MM-sarjan osakilpailuun ollut kuitenkaan itsestäänselvyys.
- Kisaorganisaatio valitsee kuljettajat kilpailuun, eli ei sinne voi kuka tahansa ilmoittautua. Hakemuksen villistä kortista IRRC-luokkaan laitoin jo toukokuun alussa ja hyväksyntä tuli eilen, eli kyllä ne siellä varmasti seulovat, Lindegren miettii.
Lindegren lähtee mukaan kisaan ensikertalaisena, mutta rataprofiilia on opiskeltu jo edellisvuodesta lähtien.
Tämän lisäksi hän maksimoi rata-aikansa ottamalla osaa kahteen eri luokkaan, millä saa lähes tuplattua viikonlopun kierrosmäärät. Miehen voi siis nähdä musta-keltaisen Yamahansa kanssa sekä IRRC Supersport 600 että Open 600 luokissa.
Virallisia osallistujalistoja ei ole vielä julkaistu, mutta viimevuotiseen tapaan viivalla tullaan varmasti näkemään useita suomalaiskuljettajia kaikissa luokissa. Katsojille on siis tarjolla paljon sinivalkoista väriä kannustettavaksi, ja reipasvauhtista kilvanajoa pääsee näkemään todella läheltä. Tämän lisäksi kaikilla katsojilla on vapaa pääsy tapahtuman varikkoalueelle, missä on mahdollista seurata kilpatiimien toimintaa lähietäisyydeltä tai vaihtaa pari sanaa kuljettajien kanssa.