Uuden V4 Panigalen pitäisi olla ducatimaisesti mitattuna järkevästi hinnoiteltu täysverinen tuotantomalli.
Suunnitelma V2:n korvaamisesta syntyi vuoden 2015 Desmosedici GP-kisapyörää kehitettäessä. Se oli ensimmäinen Desmosedici, joka oli varustettu täysin uudella moottorilla sen jälkeen, kun Ducati vuonna 2003 tuli mukaan MotoGP-sarjaan.
Alkuperäinen kisamoottori oli kehitetty puhtaasti kilpakäyttöön ja sittemmin muunnettiin myös maantiekäyttöön Desmosedici RR:ää varten, vuoden 2015 GP-moottori on alunperin suunniteltu tiekäyttöön sopiva johdannaisversio mielessä.
RR:ää myytiin 1500 kappaletta, ja se sai Ducatin pomot vakuuttumaan siitä, että ostajat olivat kiinnostuneempia pyöriensä tehosta enemmän kuin merkin V2-perinteestä. V4 voisi menestyä myös messuilla ja myymälöissä.
Moottorista ei muuten tiedetä vielä kovin paljoa. Selvää on, että se on vuoden 2015 GP-moottorin perillinen ja että siinä on desmodrominen venttiilikoneisto. Siinä missä GP-moottorin nokka-akseleita ohjataan hammasrattain, katuversiossa voitaisiin käyttää nokkaketjua, arvelee Motorcyclistonline.
Suorituskyky on tietysti vankasti keskiössä uuden moottorin esittelyssä. Koska 1299-kuutioinen Panigale antaa jo yli 200 hevosvoimaa, ja 1299 Superleggera jopa 215 hevosvoimaa, niin oletettavaa on, että V4-koneen on päästävä vähintään samoihin lukuihin, ehkä jopa 220 hevosvoimaan? Riippuen siitä, miltä moottorin halutaan tuntuvan, niin vääntöä on joka tapauksessa odotettavissa runsaasti lisää aiempaa laajemmalla kierrosalueella.
Moottorin kuutiotilavuus voi olla periaatteessa mitä tahansa, mutta italialaishuhujen mukaan perus-S-version kuutiotilavuus olisi lähempänä 1200 kuin 1000 kuutiosenttimetriä ja taas R-version, joka istuisi Superbike-sarjaan, 1000 kuutiosenttimetriä. Ajatus kahdesta erillisestä kuutioversiosta kuulostaa kuitenkin kalliilta ja epätaloudelliselta.
V4-Ducatin vakoilukuvat voit katsoa mm. Motorcyclistin sivuilta.