Kesä on vielä aluillaan, mutta Yamaha julkisti jo tiedot ensi vuoden YZ450F-mallistaan. Myymälöihin pyörät tulevat elokuussa.
Yamahan uudessa YZ450F-sarjatuotantomallissa on käännetyllä uudenlaisella sylinterinkannella varustettu moottori. Lisäksi mäntä, nokan profiili ja sylinterin geometria on pantu uusiksi. Moottorin sijainti uuteen bilateral beam -alumiinirunkoon on mietitty uusiksi tavoitteena parempi pyörän tasapaino, kaarreajo-ominaisuudet ja rungon jäykkyys.
Täysin uusittu sylinterikansi on kevyt, ja moottori on sijoitettu uuteen runkoon hieman aiempaa pystympään kulmaan, mikä parantaa etuosan painojakaumaa. Moottorissa on uudet nokka-akselit, uusi kampiakseli ja kestävä "box bridge" -mallinen korkeapainemäntä, jossa on DLC-pinnoitettu (Diamond-like-Carbon) männäntappi. Lisäksi moottori hengittää uuden 44 mm:n Mikuni-läppärungon kautta.
Teollisuudenalan ensimmäinen sarjatuotantomalliin suunniteltu älypuhelinsovellus, jolla voidaan säätää moottoria älypuhelimen avulla, on nimeltään Power Tuner ja se on saatavilla sekä iOS- että Android-käyttöjärjestelmille.
Power Tunerilla voi säätää varikolla polttoaine- ja sytytyskarttoja, jotka voidaan ladata langattomasti pyörään tiedonsiirtoyksikön Wi-Fi-järjestelmällä. Lokitoiminnon avulla kuljettaja voi tarkastella muistiinpanoja ajolinjoista, olosuhteista, pyörän asetuksista ja monesta muusta seikasta tulevien ajojen suunnittelua varten. Sovellus kerää myös erilaisia tietoja, kuten kilpa-ajoasetuksia, huoltotöiden ja järjestelmän vianmääritykset sekä moottorin käyntiajan.
Uudella Power Tuner -sovelluksella moottorin säätömahdollisuudet ovat aiempaa yksityiskohtaisempia ja lisäksi käyttäjä voi jakaa pyörän säätötiedot huoltotiimin tai ystävien kanssa.
Vuoden 2018 YZ450F-mallissa on pienikokoinen starttimoottori ja erittäin kevyt litium-ioniakku.
Uusi tekniikka pähkinänkuoressa
- - Uusi ja tehokas käännetyllä sylinterinkannella varustettu moottori
- - Uusi, erittäin kevyt sylinterikansi
- - Uudet nokka-akselit ja uusi kampiakseli
- - Power Tuner ja uusi älypuhelinsovellus langattomalla tiedonsiirrolla
- - Uusi, erittäin kevyt starttimoottori ja litium-ioniakku
- - Moottori on sijoitettu runkoon aiempaa pystympään kulmaan
- - Kestävä korkeapainemäntä ja DLC-pinnoitettu männäntappi
- - 44 mm:n Mikunin läppärunko
- - Entistä tehokkaammat jäähdyttimet
- - Äänenvaimennin on sijoitettu lähemmäs painopistettä
Vuoden 2018 YZ450F-mallin runko ja ergonomia
Tärkeimmät tekniset muutokset
- - Uusi, entistä jämäkämpi bilateral beam -runko
- - Uudet moottorin kiinnikkeet parantavat massan keskitystä
- - Entistä kapeampi ja matalampi istuin helpottaa kuljettajan liikkumista pyörän päällä
- - Aiempaa kapeampi ja pienempi kokonaisuus
- - Uuteen runkoon optimoitu jousitus
- - Uudistetussa KYB-takaiskunvaimentimessa on entistä suurempi säiliö
- - Pienikokoinen 6,2 litran polttoainesäiliö
- - Uudet grafiikat ja siniset vanteet
Vuoden 2018 YZ450F-malli on saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä elokuussa 2017. Suomessa laitteen suositushinta on 9 690 €.
Muut vuoden 2018 YZ-mallit
Vuoden 2018 YZ250F-mallissa ja YZ-2-tahtimalleissa on uudet grafiikat ja siniset vanteet.