– Olimme todella tyytyväisiä tapahtumaan, vaikka sää ei ollutkaan hyvä, vaan kylmä ja tuulinen. Koeajoja oli siitä huolimatta enemmän kuin edellisenä vuonna, Mikko Summa iloitsee. – Harley-Davidsonin pyörät olivat koko ajan koeajossa, ei ollut hetkeäkään, että olisi ollut vapaita pyöriä.
– Merkittävintähän tässä on se, että väki oli liikkeellä kelistä huolimatta. Minusta se osoittaa selvästi, että moottoripyöräharrastus on nousemassa siihen arvoon, mikä sille kuuluukin.
Kaikkiaan pyöriä oli maahantuojilta koeajettavana noin 110 kappaletta 20 eri merkiltä. Määrässä oli nousua viime vuoden sataan pyörään verrattuna.
– Tavoitteena kaikilla kauppiailla on saada aikaan mahdollisimman paljon liidejä ja koeajoja. Me pääsimme H-D:llä suurin piirtein samaan kuin viime vuonna. Silloin koeajoja oli meidän merkillämme noin 200, nyt täällä meillä oli noin sata ja Tampereella 80.
– Mainio juttu, että saamme kaikki merkit liikeelle. Kaikki ovat innostuineita ja homma toimii tosi hyvin. Kun saadaan yhteinen iso tapahtuma aikaiseksi, niin ihmiset lähtevät joukolla liikkeelle. Tämä on loistava mahdollisuus kokeilla: jos on hankkimassa moottoripyörää ja pohtii useamman merkin ja mallin välillä, niin täällä pyöriä voi oikeasti vertailla keskenään.
– Tilaisuus on todella harvinainen, sillä millään yksittäisellä liikkeellä ei ole olemassa tällaista koeajovalikoimaa, Summa painottaa.
Uutena kuviona teillä oli myös MP-alan yhteistyöfoorumin, MCF:n, eli Motorcycle Cooperation Forumin ensimmäinen tiedotustilaisuus, miten se sujui?
– Toivottavasti saamme lisää pontta sen toiminnasta. Tampereella oli myös aiheeseen liittyen pienimuotoinen tilaisuus aiheen puitteissa R.M Heinon tiloissa, jossa SMOTO oli mukana.
– Tiedotustilaisuus pyöri paljolti Mobility Testin ympärillä, jonka tekeminen oli SMOTOn hartioilla. Suomen Motoristit ry teki siis ison työn asiassa. Hyviä puheenvuoroja tuli myös kaikilta paikalle kutsutuilta kansanedustajilta ja europarlamentaarikolta sekä mp-tutkijalta.
– MCF on tosi mielenkiintoinen yhtälö, ja saamme varmasti siitä vahvan yhteistyöelimen. Seuraavaksi on vuorossa varsinainen järjestäytyminen, jonka jälkeen päätämme jatkosta, Summa päättää.
Ohessa muutama kuva tuulisesta ja kylmästä päivästä. Tuulen rajuudesta kertoo jotain, että pari varikkotelttaa päätti painoista huolimatta siirtyä lentoteltoiksi.
Joka tapauksessa oli hienoa, että väkeä oli paikalla niin paljon. Ensi vuonna toivon mukaan parempien sääolosuhteiden vallitessa.
Aiheesta aiemmin:
Prätkällä Töihin -päivässä keskityttiin myös suomalaisen kaupunkiliikenteen sujuvuuteen
Tuleeko näistä neideistä prätkämimmejä: testasivat mp:llä ajoa Messukeskuksessa
Suomen Motoristit teki Mobility Testin Helsingissä: prätkä ja mopo nopeimmat ruuhkaliikenteessä
Prätkällä töihin -päivän kuvakisan 2017 voittajat selvillä