Testin tulosten perusteella Suomen Motoristit ry ehdottaakin, että bussikaistojen käyttö sallitaan jatkossa myös moottoripyörille mopojen ja sähköpolkupyörien lisäksi koko kaupunkiliikenteen paremman sujumisen nimissä.
– Tarvitaan myös lisää parkkipaikkoja kaksipyöräisille sekä mahdollisuus muuta liikennettä tai jalankulkua häiritsemättä pysäköidä moottoripyörät jalkakäytävälle. Muita toimenpiteitä ruuhkien pienentämiseksi ja liikenteen sujuvoittamiseksi sekä kaksipyöräisten määrän kasvattamiseksi voisivat olla moottoripyörien verotuksen keventäminen sekä omat sisääntuloväylät kaupunkien sisääntuloissa, muistuttaa Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen.
Konalasta keskustaan
Mobility Test Helsinki suoritettiin 12 kilometrin mittaisella reitillä Konalasta Helsingin keskustaan Kampin linja-autoaseman läheisyyteen. Reitti kuljettiin tiistaiaamuna kello 07.30, jolloin työmatkaliikenne on vilkkaimmillaan. Testiaamun liikenne osoittautui kuitenkin odotettua hiljaisemmaksi.
Ajoneuvoina olivat henkilöauto, sähkömoottoripyörä, moottoripyörä, moposkootteri, sähköpolkupyörä (25km/h) sekä linja-auto.
Helsingin testissä sähkömoottoripyörä sekä mopo selvisivät reitistä nopeimmin. Nämä ajoneuvot käyttivät reittiin 28 minuuttia. Henkilöauto käytti 34 minuuttia ja linja-auto 40 minuuttia.
– Kannattaa muistaa, että ajokauden aikana mopon tai moottoripyörän käyttö säästää työpäivässä useita kymmeniä minuutteja autoon verrattuna, lisäksi liikenteen kokonaispäästöt pienenevät radikaalisti, Marja Kuosmanen muistuttaa. – Ero korostuu moottoripyörän hyväksi, mitä pidemmästä kaupunkiin sisääntulomatkasta on kysymys.
Bussikaista käyttöön myös moottoripyörille?
Helsinki Mobility Testissä moottoripyörä, mopo sekä pienenä yllätyksenä sähköpolkupyörä ovat järkeviä ja nopeita liikkumismuotoja kaupunkialueilla. Mopon sekä sähköpolkupyörän etuna on mahdollisuus käyttää bussikaista, mikä nopeutti liikkumista huomattavasti.
Moottoripyörän etu taas kasvaa sitä mukaa, mitä pitempi matka sisääntuloväyliä joudutaan kulkemaan. Keskustan alueella kävi selväksi, että kaistojen jakaminen polkupyörällä, mopolla sekä moottoripyörällä oli käytännössä mahdotonta kapeiden kaistojen sekä autoilijoiden ajoradan käyttökulttuurin vuoksi.
Mobility testistä: reitti laaditaan siten, että se on mahdollisimman tasapuolinen kaikille liikennemuodoille. Kaikki ajoneuvot myös noudattavat nopeusrajoituksia.
– Moottoripyöräily on ratkaisu ei ongelma, Marja Kuosmanen päättää.