– Oli hyvä kisa joka suhteessa. Parantelin asemiani ja rata-aikojani kierros kierrokselta. Toiseksi viimeisellä kierroksella Kauhanen (Juha Kauhanen) lähti ohittamaan kierroksella hitaampaa ja ohitettava väisti suoraan eteeni. Siinä sijoitukseni putosi yhdellä, mutta ei se haittaa, kun ei kuitenkaan "kattiloita" oltu jakamassa. Kisat saisivat olla pidempiä, eikä tämmöisiä sprinttejä. 20 kierroksen jälkeen voisi alkaa ottaa tosissaan kiinni edellä ajavia, Kirsi Kainulainen hehkui tyytyväisenä.
– Alkuun ketutti tulla tänne ja varsinkin eilen lauantaina, kun nämä kelit ovat ihan syvältä. Ihan sama onko joulu vai juhannus, niin aina on pirun kylmä. Mutta olen hiton tyytyväinen viikonlopun kisoihin.Tämä oli ensimmäinen kerta puoleentoista vuoteen, kun olen päässyt soololla ajamaan, joten siihenkin nähden kisat menivät todella hyvin.
En ole vielä ehtinyt katsoa MM-kisakalenteria, milloin seuraavan kerran pääsemme ajamaan Suomessa, mutta luultavasti tulemme jompaan kumpaan kisaan Virtasalmen Motoparkiin.
Sitä ennen tuskin pystyn soololla erikseen harjottelemaan, ellen ota töistä vapaata ja pankista lainaa. Pyörä kulkee hyvin, vaikka on tuommoinen vanha "lintta". Vauhtia riittää, kun pitää sitä hyvässä kunnossa. Tuolla pyörällä pääsisi kyllä kovempaakin, mutta en ota mitään turhia riskejä soololla ajaessani.
– Sivarille saatiin täällä eilen hyvää sadekelin harjoitusta ja kuivan kelin testiä. Pyörä toimii hyvin, ajotyyliä pitää vielä hioa. Kyydissä oleminen on paljon fyysisempää tuhatkuutioisiin verrattuna. Kaarteeseen tullaan 15 km/h nopeammin, ja keskipakoisvoimat ovat paljon kovemmat kuin aiemmin. Ajon rytmi on paljon tiiviimpi, ja nyt pitää osata lukea tarkasti minkälainen kurvi on tulossa. Purkkari saa olla koko ajan liikkeessä. Ja kun tuntee, että alkaa olla pitoa, niin on helpotettava heti. Vaikka tehoja on vähemmän, niin ajo ottaa enemmän voimille. Kyydissä pitää olla entistä tarkempi ja keskittymisen on oltava 120%, tähdentää Kirsi Kainulainen.
Sekunti- ja kilopeliä
– Vähän hölmö olo, kun ollaan koko ajan pari sekuntia jäljessä. Emme vain pärjää Birchallille. Toivottavasti saamme seuraavassa kisassa Unkarin radalla edes vähän kurottua rakoa kiinni. Pyörään on tehty kaikki säädöt ja parannukset, mitä rahalla voi tehdä. Tämä on nyt kuskista kiinni. Ajotyyli on täysin erilainen entiseen verrattuna. Sieltä löytyy parannettavaa.
Lisäksi vastassa ovat fysiikan lait. Ben Birchall on 20 kiloa minua köykäisempi, hän saa tässä suhteessa etua meihin verrattuna. Tiedän että tässä on viisi kiloa, mitä voi saada pois, mutta enempään en sen suhteen pysty, vaikka kuinka yrittäisin, selventää tällä hetkellä toisena sivuvaunujen MM-sarjassa oleva Pekka Päivärinta vatsaansa taputtaen.
– Voihan se olla, ettemme pysty, mutta kyllä me koetamme häntä tavoittaa. MM-sarja haki turvallisuutta tiputtaessaan moottoreiden kuutiotilavuuden 1000 kuutiosenttimetristä 600:een. Siinä suhteessa mentiin aivan väärään suuntaan. Kyllähän vauhdit suorilla tippuivat, mutta nyt kaarteisiin tullaan entistä lujempaa ja kurveissahan ne vahingot tapahtuvat.
– Saa nähdä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu koko sivuvaunuluokassa MM-tasolla. Nyt on enää 14 pyörää viivalla. Briteillä ja IDM:llä on omat sarjansa. Tällä hetkellä Birchall on ylivoimainen. Kuka haluaa upottaa paljon rahaa ja tehdä 600cc sivuvaunupyörän, että saa paremman?
Haaste on kova. Olemme tehneet jo paljon asian eteen. Jokainen muutos, mitä pyörään on tehty, on maksanut tuhansia euroja. Pyörämme ei ole vielä minimipainon lähellä. Tästä eteenpäin painon pienentäminen maksaa tuhat euroa per kilogramma.
Tarkoituksena on seuraavaksi hommata uudet, keveämmät vanteet. Tämä menee aivan tällaiseksi "hiplaamiseksi". Jos olisi loputtomasti rahaa, niin eihän se olisi mikään ongelma, mutta kun ei tässä rikastumaan pääse. Onneksi on vakituiset sponsorit, jotka haluavat olla mukana vuodesta toiseen. Meillä on mukanamme asuntovaunu, joka osaltaan pienentää kuluja. Kisapyörään meillä on käytössä kaksi konetta ja ensimmäistä kertaa elämässäni tuo pyörä on oma, eli siitä ei ole yhtään lainaa, kiittää Pekka Päivärinta.
Täällä Botniarigillä viikonlopun kisat menivät osaltanne ihan näytöstyyliin. Selkeä voitto molemmissa kisoissa.
– Palasimme juuri Saksan Oscherslebenissä ajetuista kisoista ja sen verran pyörähdimme kotona, että ehdimme pestä pyykit ja saimme ne mukaan autoon kuivumaan. Tulimme tänne esittelemään uutta pyöräämme, että kaikki halukkaat pääsevät näkemään sen. Lisäksi kun Kirsi haluaa ajaa soololla, niin tässä samassa sekin onnistuu. Tulevaisuus näyttää kumpaan hän haluaa keskittyä.
Mikä saa vielä viisinkertaisen maailmanmestarin jatkamaan? Vieläkö teitä nähdään jääradoilla sivuvaunuluokassa?
– Rahan lisäksi aika on rajallista. Talvella en aiemmin malttanut pitää näppejäni irti pyörästä ja sitten yhtäkkiä huomasin, että talvi on mennyt, enkä ole ehtinyt ollenkaan suksille. Siksi myin viime talvena jääratasivuvaunupyörän kokonaan pois. Ja mitä jatkamiseen tulee, niin asuntorahat on jo ajettu. Olen sen verran vanha, ettei enää ole mahdollisuutta asuntoa ostaa. Tai korkeintaan joku yksiö, jota tuskin sitäkään ehtisin maksamaan pois, joten jatkan ajamista, vastaa Pekka Päivärinta naureskellen.
Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen voittivat molemmat viikonloppuna ajetut kisat. Todellista kamppailua nähtiin sunnuntaina sijoista 2-4. Eero Pärm/Mairon Meius ampaisivat Päivärinta/Kainulaisen perään. Hyvän lähdön saivat myös Rasmus Dombemowsky/Anssi Rekola. Markku Artiola/Kasper Arokivi joutuivat lähtemään viimeisestä lähtöruudusta, sillä he eivät saaneet lauantain kisoista sijoitusta moottorissa ilmenneiden ongelmien takia. Artiola/Arokivi tekivät huikean nousun ollen jo kolmannella sijalla. Lopulta vanhalla moottorilla kisaan lähtenyt Artiola/Arokivi joutuivat antautumaan ja Dombemowsky/Rekola nappasivat paikan podiumilta.
Tämä tietää hyvää tulevia kisoja ajatellen. Kunhan Artiola Sidecar Racing team saa uuden moottorin pelittämään, niin varmasti katsojia hemmotellaan tiukoilla kamppailuilla taisteltaessa paikoista podiumille. Oli ilahduttavaa nähdä sivuvaunuluokassa myös ihan uusi kaksikko Timo Kallio purkkarinaan Urpo Rasimus. Seuraava Finnish Superbiken kilpailu ajetaan Kemoran radalla 17.-18.6. Kannattaa mennä paikan päälle katsomaan ja jännittämään.
Sunnuntain lopulliset sijoitukset:
- 1. #44 Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen
- 2. #31 Eero Pärm/Mairon Meius
- 3. #48 Rasmus Dombemowsky/Anssi Rekola
- 4. #35 Markku Artiola/Rasmus Arokivi
- 5. #69 Tomas Axe/Silver Kuusk
- 6. #111Timo Kallio/Urpo Rasimus
- 7. #65 Ari Jumppanen/Saku Räsänen
Motouutiset.fi toivottaa kaikille Finnish Road Race -kuljettajille hyvää alkavaa kilpailukautta 2017.