Näytösajolla juhlistetaan Imatranajon järjestäjän, Imatran Moottorikerhon 80-vuotis juhlavuotta ja mukaan on tarkoitus haalia suuri joukko Imatranajoon aikanaan osallistuneita konkariajajia ja vanhoja kilpamoottoripyöriä. Heinäkuinen näytösajo on tällä haavaa ainutkertainen tapahtuma, sillä katurata tullaan lähivuosina pyhittämään vain kilvanajolle.
Imatran perinteikäs MM-näyttämö houkuttelee jälleen nimimiehiä. Menneiden vuosien Imatranajojen valovoimaisin tähti, italialainen 15-kertainen maailmanmestari Giacomo Agostini on ensimmäisten joukossa varmistanut osallistumisensa.
Agostinin läsnäolo kruunaa IMK:n juhlavuoden ja italialainen voi samalla juhlistaa myös omaa juhlavuottaan. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun Giacomo Agostini ripusti kilpailulliset ajohanskat naulaan. Lisäksi italialaisveteraani täyttää 75 vuotta muutama viikko ennen 53 Imatranajoa.
Tähän listaan voi vielä lisätä, että kirjailija Arnaldo Wittenberg on julkaissut multimestarin elämä valottavan kirjan ”My friend Ago”. Agostini kiertää heinäkuussa Vuoksenrannan rataa 1960-luvulta peräisin olevalla kolmesylinterisellä, 500-kuutioisella MV-Agustalla, jonka soundi tuo korvin kuultavan tuulahduksen Imatranajon sankariajoilta.
BMW Delta Bavaria 53. Imatranajo on osa kansainvälistä IRRC-sarjaa ja sarjan osallistujalistat on julkistettu.
Superbike-luokkaan on ilmoittautunut kaikkiaan 36 ajajaa kymmenestä eri maasta, joukossa kaksi suomalaista. Kiteeläispilotti Erno Kostamo ja imatralainen Juha Kallio ajavat suomalaisen Markka-Racing tallin BMW-pyörillä. Lisäksi superbike-luokkaan on ilmoittautunut virolaispilotti Martin Pärtelpoeg suomalaisen MBH Superbike teamin kalustolla. Pienemmän, 600-kuutioisten moottoripyörien Supersport-luokan sarjan 26. pilotin joukossa on yksi suomalainen, imatralainen Sammy Ahonen jahtaa Yamahallaan sarjan pisteitä.
Kuusi osakilpailua käsittävä IRRC-sarja starttaa toukokuun alussa Hollannin Hengelosta, 7.-9. heinäkuuta ajettava BMW Delta Bavaria 53. Imatranajo on sarjan toinen osakilpailu. Heinäkuun lopulla kilpaillaan Belgian Chimayssa, elokuussa Saksan Schleizissa ja Tsekinmaan Horicessa. Sarja niputetaan syyskuun lopulla Saksan Frohburgissa.