Oheisella videolla Ritsert Mans kertoo koeajon lisäksi myös taustoja asialle. Video on hollanninkielinen, mutta sen tekstitys on englanniksi. Tekstityksen saat päälle videon oikeasta alanurkasta tekstiblokin näköisestä painikkeesta.

Mans pitää 1900-luvun alusta aikakautena. Kun hän oli saanut pyöränsä valmiiksi, hän halusi tulla kahdesta syystä testaamaan sitä merenrannalle. Ensimmäinen syy oli se, että rannalla testasivat auto- ja moottoripyöräalan pioneeritkin kulkuvälineitään.

Toinen syy on se, että hänen ystävänsä Peter Mooij oli keksinyt keinon kasvattaa levää nimenomaan suolavedessä, joten sekin puolsi testiajoa merenrannalla.

Mikäkö pyörässä on erikoista? Ainakin se, että runko ja yksipuolinen etukeinuhaarukka lehtijousineen on valmistettu kokonaan puusta. Eikä pyörä muutenkaan näytä hassummalta. Se on persoonallinen ja toimii. 

Tämän vuoksi Manskin pitää moottoripyöräilyn ja autoilun pioneeriajoista: kaikki optiot taloudellisen ja järkevän vaihtoehdon löytämiseksi olivat auki: höyrymoottori, diesel-, bensiini- ja sähkömoottori. Tavallaan olemme hänen mielestään tällä hetkellä samassa tilanteessa. Voittava vaihtoehto ei ole vielä selvillä. Ehkä se onkin sähkömoottorin sijasta levästä uutettua biopolttoainetta käyttävä puinen pyörä?

Koeajo päättyi onnistuneesti! Ritsert Mans edessä ja onnittelemaan rientämässä Peter Mooij.

Koeajo päättyi onnistuneesti! Ritsert Mans edessä ja onnittelemaan rientämässä Peter Mooij.

Mikäli video ei näyt alla, löydät sen täältä.

Lue myös nämä:

Puinen moottoripyörä Roomasta - tunnistatko?

Puuseppä toteutti unelmansa, puisen moottoripyörän

Portugalilainen puuseppä teki puisen Vespan