Kyseessä on KTM:n lupaama vallankumouksellinen polttoaineen syöttöjärjestelmä, joka lisää tehoa ja parantaa ajettavuutta. Järjestelmässä on tuoreöljyvoitelu. Siinä erillisessä tankissa sijaitseva öljy sekoitetaan polttoaineeseen tilanteen vaatimalla seossuhteella elektronisesti ohjatun öljypumpun avulla. Normaalistihan öly on etukäteen sekoitettu tankkiin kiinteässä seossuhteessa.
TPI-sarjan pyörissä on sähkökäynnistin sekä huippukevyt Litium-ioniakku, Brembon jarrut sekä itsestään säätyvä kytkin, WP:n täysin säädettävä Xplor 48 mm etuhaarukka sekä kromimolybdeeniputkirunko. Pyörien pitäisi myös olla keveimmät luokissaan.
– Pyörien moottorin osat kuten kanavat, kansi, mäntä ja lohko ovat muuten tismalleen samanlaiset kuin aiemmin, mutta kaasutin on nyt korvattu tätä tarkoitusta varten kehitetyllä Dell'Orton valmistamalla läppärungolla. Sisääntulevan ilman määrää säätää kaasun asennon tunnistava sensori, ja öljy sekoitetaan sisään tulevaan ilmaan, KTM:n Hannu Heikkilä kertoo.
– Öljy suihkutetaan läppärungon kaasuläpän eteen, missä öljy sekoittuu ilmavirtaukseen ja silloin ilma-öljyseos menee imuläppien läpi kampikammioon. Kampikammion paine nostaa seoksen huuhtelukanavia pitkin ylöspäin ja ruiskusuuttimet suihkuttavat polttoaineen huuhtelukanaviin alaspäin. Alhaalta tuleva ilma/öljyseos nousee ylöspäin, joten molemmat sekoittuvat männän päälle noustessaan.
– Tuorevoitelun annostelu muuttuu ajotilanteen mukaan; siihen vaikuttavat sekä moottorin kierrosluku että kaasuläpän asento. Lisäksi ohjauselektroniikka tutkii muita muuttujia viiden sensorin voimin.
– Voimaa moottorissa on jonkin verran enemmän ja sen vääntö on samaa luokkaa kuin aiemmin. Polttoaineen seossuhde on tällä ratkaisulla aina optimaalinen, mitä se ei kaasutinmallissa aina välttämättä ole. Pyörä savuttaa myös vähemmän ja sen kulutus on pienempi. Tuoreöljyvoitelusäiliön tilavuus on seitsemän desilitraa, ja sillä ajaa noin kuusi tankillista.
– Ptorotyyppejä on testattu läpi talven, ja ne ovat toimineet hyvin, kulkeneet hyvin ja olleet luotettava. Pyörä on ollut eri maissa testattavana erilaisissa, kovissakin olosuhteissa ja sillä on ajettu sekä enduro- ja motocross-tyyppisesti.
– Kaupasta ostettu versio täyttää Euro 4 -normin, mutta kisakäytössä moottorin kartat laitetaan uusiksi, jolloin tilanne tietysti muuttuu. Pyörän mukana tulee myös erikseen kisaputki.
TPi-sarjan kaksitahtimallit tulevat kauppoihin kesäkuun lopussa - heinäkuun alussa.
– Viimeisen kolmen vuoden ajan meiltä on jatkuvasti kyselty, milloin pyörä tulee markkinoille. No nythän se lopulta tulee, mutta pyöriä ei välttämättä riitä kaikille halukkaille. Ennakkotilaukset on jo tehty, mutta pyöriä ei välttämättä saa niin paljoa kuin haluaisimme, Heikkilä pohtii.
Tekniset tiedot:
Malli | 250 EXC TPI | 300 EXC TPI |
Moottorin kuutiotilavuus | 249 cm3 | 293,2 cm3 |
Yksisylinterinen | 2-tahti | 2-tahti |
Poraus x isku | 66,4 / 72 mm | 72 / 72 mm |
Käynnistys | sähkökäynnistys/käynnistyspoljin/Litium-ioniakku | sähkökäynnistys/käynnistyspoljin/Litium-ioniakku |
Vaihteiden lukumäärä | 6 | 6 |
Läppärunko | Dell’Orton 39 mm | Dell’Orton 39 mm |
Öljypumppu | Elektronisesti ohjattu | Elektronisesti ohjattu |
Jäähdytys | Nestejäähdytys | Nestejäähdytys |
Runko | Kromimolybdeeninen kaksoiskehtorunko | Kromimolybdeeninen kaksoiskehtorunko |
Apurunko | Alumiinia | Alumiinia |
Etuhaarukka | WP USD Xplor 48 |
WP USD Xplor 48 |
Takavaimennin | WP Xplor PDS | WP Xplor PDS |
Joustot edessä / takana | 300 / 310 mm | 300 / 310 mm |
Jarrulevyt | 260 / 220 mm | 260 / 220 mm |
Polttoainetankki | 9 l | 9 l |
Paino ilman polttoainetta | 103 kg | 103 kg |