Kehittyvissä maissa, kuten Keniassa, joista julkinen liikenne puuttuu kokonaan tai on epäluotettavaa, moottoripyörät tarjoavat edullisen tavan liikkua halki vilkkaan liikenteen ja huonopintaisilla tai päällystämättömillä teillä. Mutta karut huonokuntoiset tiet sekä moottoripyörämarkkinat, joilta puuttuvat säännöt, myös tarkoittavat sitä, että moottoripyörä on kuljetusmuotona vaarallinen.
Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleiden määrä kasvoi viisinkertaiseksi vuosien 2005 ja 2010 välillä.
Hollantilainen ekonomisti ja sosiaalinen yrittäjä Huib van de Grijspaard uskoo, että jos kuluttajille toimitetaan moottoripyöriä, jotka on suunniteltu sekä asvaltti- että offroad-olosuhteisiin, mp-kuolleisuuden määrää voidaan vähentää. Viime vuonna Grijspad käynnisti Kibo-nimisen yhtiön valmistamaan korkealaatuisia edullisia moottoripyöriä, jotka valmistetaan ja asennetaan Keniassa, jossa ne myös myydään. Suunnittelun on hoitanut Greenspace, ja viime viikolla yritys julkisti ensimmäisen moottoripyöränsä, K150:n.
Sekä tuote että sen brändäys on suunniteltu ei pelkästään tekemään moottoripyörästä turvallisempaa kenialaisille, mutta myös kouluttamaan ihmisiä mp-turvallisuusasioissa. Maassa ei huolehdita liikennettä valvovien lakien täytäntöönpanosta ja monet eivät edes pidä kypäröitä niiden kalleuden takia.
Kibo suunniteltiin pitämällä mielessä puolilaittomat boda-boda- eli taksikuljettajat, joita ajavat nuoret yrittäjähenkiset ihmiset.
Hinnoittelua selvitellessään Greenspace tuli tulokseen, että pyörän hinnaksi 3000 dollaria on yläraja, ja sekin on useimmille liian korkea. Niinpä asiakaskunnaksi saatiin mm. lääketieteellistä yhteisöä ja pikakuriireja sellaisista yrityksistä kuin DHL ja Western Union.
Kibo K150:n design sopii tehtäväänsä mainiosti. Sen runko on hitsattu teräsputkesta, mikä tekee pyörästä uskomattoman vahvan ja siten ansaitsee Kibo-nimensä. Se kun tarkoittaa sanaa "sarvikuono".
Kibo pystyy kuljettamaan 250 kilogramman hyötykuorman, mikä on oleellista lääkäreille, avustustyöntekijöille sekä lastin kuljettajille. Pyörän jousitusjärjestelmä on mitoitettu potentiaalisen kuorman mukaan.
Rungossa on sisäänrakennettu törmäyksenvaimennin edessä sekä tuplaetuvalo vakiona. Se riittää ajamiseen pimeässä ilman katuvaloja.
Pyörä on myös hyödyllinen hybridiominaisuuksiensa vuoksi: se ei ole niin riippuvainen tieolosuhteista kuin moni muu merkki. Paksut ja kestävät renkaat tarjoavat pitoa offorad-olosuhteissa päällystämättömillä teillä.
3000 dollarin hintaan Kibo on halvempi kuin useimmat sen kilpailijoista. Esimerkiksi Kawasakin ja Hondan hinta uutena on 4000-12 000 taalaa. Jossain vaiheessa Kiboa alkaa saada myös käytettynä.
Pyörä pähkinänkuoressa:
- Akseliväli 1450 mm
- Istuinkorkeus 800 mm
- Polttoainetankki 6,8 l
- Hyötykuorma 250 kg
- Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen 4-tahtikone, SOHC
- Poraus & Isku 58.5 mm x 54.0 mm
Kibon kotisivuille pääset täältä. Asiasta kertoi ensin Factodesign.