KTM:n sähkömoottorinen E-Ride sarja on ollut jo vuosia markkinoilla, ja siihen kuuluu useampia malleja. Kaikkia niitä ryydittää nestejäähdytteinen sähkömoottori, jonka huipputeho on noin 22 hevosvoimaa ja jatkuva teho 15 hevosvoimaa. Helposti vaihdettava 260 voltin akkupaketti on kompaktin kokoinen ja riittää muutaman kymmenen kilometrin ajoon.
Tällä hetkellä maailmalla liikkuu kuvia KTM:n sähkömoottoripyörästä, jossa on ilmeisesti 390 Duken runkoon asennettu sähkömoottori. Kuvia näet esimerkiksi täällä.
Ongelmana kuvissa on se, että on vaikea tietää, onko kyse oikeasti KTM:n tekemistä testeistä, vaiko jonkun aktiivisen harrastajan virityksistä. Tavallisesti KTM peittää kaikki näkyvät merkkitunnukset omista pyöristään. Nyt näin ei ole käynyt. Lisäksi kuljettaja on pukeutunut asuun, jota tehdastestikuljettajat eivät yleensä käytä, nimittäin T-paitaan ja farkkuihin. Moinen ei oikein tuntuisi istuvat Mattighofenin pomojen toimintatapaan.
Toisaalta alalla toimivien niche-sähkömoottoripyörämerkkien myynti on vähäistä, mikä johtuu ainakin osaksi kalliista hinnoista sekä heikosta saatavuudesta. Pienten merkkien kauppiasverkostot ovat myös pienet. Mikäli globaali peluri kuten KTM, jolla on hyvä myyntiverkosto ja perustuotteet kunnossa, julkistaa kohtuuhintaisen helposti ostettavissa olevan sähkömoottoripyörän, markkinoiden tilanne saattaa muuttua nopeastikin.
Pyörä vaikuttaisi olevan tulossa massamarkkinoille. Odotamme mielenkiinnolla. Lisää aiheesta mm. Auto Car Indiassa.