Furion Motorcycles toimii Mancellessa Ranskassa, ja se on kahden ammattikorkeakoulun, teollisten yhteistyökumppaneiden sekä 56 konsultin tiimin yhteishanke. Siipiä sille haetaan joukkorahoituksen voimalla.
Pyörän suunnittelija on Marc Evenisse, ja tiimiin kuuluvat myös moninkertainen superbiken maailmanmestari Adrien Chareyre, suunnitteluinsinööri Nicolas Gallet, energiaspesialisti Eric Chauvelier sekä prototyyppiekspertti Christophe Bihr ja MBMotors.
Furion m1 on energiatehokas ratkaisu, joka vähentää polttoaineen kulutukset 16 litraan per 400 kilometriä. Hybridivoimanlähteistä voi käyttöön aina valita parhaiten sopivan: kaupunkikäyttöön saasteettoman sähkömoottorin ja tielle perinteisemmän voimanlähtöön. Jos nyt kaksikammioisessa Wankel-kiertomäntämoottorissa on mitään kovin perinteistä.
Moottoripaketisto tarjoaa kaksi ajomoodivaihtoehtoa: Long Range antaa parhaan polttoainetalouden, ja sillä pitäisi päästä jopa 480 kilometriä yhdellä tankkauksella. Sport Mode puolestaan ottaa ilon irti kahden moottorin tarjoamasta 180 hevosvoiman yhteistehosta.
Furion m1
- • kaksikammioinen Wankel-moottori + sähkömoottori 40kw
- • Kuutiotilavuus : 2×327 (654) cm3
- • Vääntö: 105 Nm à 6000 tr/mn + 100 nm total : 205 Nm
- • Puristussuhde: 10,1 :1
- • Teho: 125hp à 9000 tr/mn + 55 hp total : 180 hp
- • Pituus: 2 095 mm
- • Istuinkorkeus : 810 mm
- • Maavara: 140 mm
- • Akseliväli: 1 435mm
- • Märkäpaino: 209 kg
- • Polttoainetankki: 16 liters
- • Eturengas: 120/70/17
- • Takarengas: 190/50/17
- • Putkikehtorunko, moottori kantavana osana
- • Etuhaarukka: käännetty 43 mm, säädettävä jousen jännitys, paluu- ja puristusvaimennus
- • Takavaimennin: monoshock, kaasuvaimennin, säädettävä jousen esijännitys ja paluuvaimennus
- • Etujarru: Tuplalevy 310 mm, 4-mäntäiset radiaalikaliiberit
- • Takajarru: yksi levy, 250 mm, yksimäntäinen kaliiberi
- • Toisioveto ketjulla
- • Monilevyinen märkäkytkin
- • Vaihteisto 6-vaihteinen
Asiasta kertoi ensin Rideapart. Lisää tietoja Furionin kotisivulta. Mikäli alla oleva Furionin esittelyvideo ei näy, sen voi käydä katsomassa täällä.